BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bekövetkezhet az ügyfélszolgálatosok rémálma: az MI olcsóbb, gyorsabb és sosem fárad el

A telefonos ügyintézők ideje lejárt? A mesterséges intelligencia az ügyfélszolgálatban villámgyorsan teret hódít, és sokan már a teljes kiváltástól tartanak. De vajon tényleg jobb egy MI, ha a csomag máshová érkezik, vagy a gép elkezd szidni minket?

Az elmúlt években a mesterséges intelligencia (MI) a vállalati ügyfélszolgálatok egyik leggyorsabban fejlődő területévé vált. A vállalatok ígéretet látnak benne: gyorsabb kiszolgálás, alacsonyabb költségek és éjjel-nappal elérhető digitális ügyintézés. De miközben a technológia hívei együttműködésről beszélnek ember és gép között, a valóságban egyre több dolgozó tart attól, hogy a MI idővel teljesen átveszi a helyüket – ez különösen igaz az ügyfélszolgálatosokra.

Bekövetkezhet az ügyfélszolgálatosok rémálma: az MI olcsóbb, gyorsabb – és sosem fárad el
Bekövetkezhet az ügyfélszolgálatosok rémálma: az MI olcsóbb, gyorsabb – és sosem fárad el / Fotó: Opolja

A változás üteme önmagában is beszédes. A Tata Consultancy Services (egy indiai multinacionális technológiai vállalat) vezérigazgatója tavaly a Financial Timesnak azt mondta: néhány éven belül Ázsiában „minimális szükség” lesz hagyományos telefonos ügyfélszolgálatokra. A Gartner piackutató pedig úgy becsüli, hogy 

2029-re a mesterséges intelligencia az ügyfélszolgálati problémák 80 százalékát emberi beavatkozás nélkül képes lesz megoldani.

Az úgynevezett AI-ügynökök új szintre emelik a chatbotok világát. A mai, szabályalapú megoldások (mint amilyenek csak előre megírt válaszokat adnak) helyét fokozatosan olyan rendszerek vehetik át, melyek valódi beszélgetéseket folytatnak és kontextus alapján döntenek.

Sokan költségcsökkentést várnak az MI-től, de ez nem jön egyik napról a másikra

A gyakorlatban azonban még távol van a tökéletességtől. Egy BBC-újságíró például arról számolt be, hogy az Evri nevű futárszolgálat chatbotja, „Ezra”, közölte vele: a csomagját már kézbesítették, bizonyítékként pedig egy fotót mutatott – a szomszéd ajtajáról és a beszélgetés itt véget is ért. Tehát nem működött éppen tökéletesen, de 57 millió fontot fektetnek a rendszer fejlesztésébe.

Nem minden próbálkozás végződik ennyire békésen. A rivális DPD kénytelen volt leállítani saját MI-chatbotját, miután az a felhasználókkal vitatkozott, sőt, trágár szavakat is használt. A vállalatok számára egyre nehezebb megtalálni az egyensúlyt a márkahű kommunikáció és a valódi segítségnyújtás között.

A Gartner adatai szerint az ügyfélszolgálati vezetők 85 százaléka már kísérletezik valamilyen MI-chatbottal, 

de csak minden ötödik projekt váltja be a hozzá fűzött reményeket. „A mesterséges intelligencia sokkal természetesebb beszélgetést tesz lehetővé, de hajlamos téves információkat adni, vagy egyszerűen a semmiből kitalálni a választ” – mondja Emily Potosky, a Gartner elemzője. Szerinte a csomagküldő szolgálatoknál továbbra is a szabályalapú rendszerek a legbiztonságosabbak, mert ott kevés a változó tényező.

A cégek gyakran költségcsökkentést várnak az MI-től, ám ez sem mindig valósul meg. „Ez a technológia rendkívül drága” – figyelmeztet Potosky. A vállalatoknak hatalmas mennyiségű, jól szervezett adatbázisra van szükségük, hogy a rendszerek valóban tanulni tudjanak. „Sokan azt gondolják, hogy az MI majd megoldja a tudáskezelés hiányosságait, de valójában épp ellenkezőleg: még fontosabbá teszi azokat.”

A mesterséges intelligencia elterjedése ugyanakkor új szabályozási vitákat is szül. Az Egyesült Államokban készülő törvényjavaslat előírná, hogy 

a cégeknek közölniük kell, ha MI-ügyintézőt használnak, 

és kérésre kötelesek lennének emberhez irányítani a hívást. A Gartner szerint 2028-ra az Európai Unióban is kötelező lehet a „jog az emberi ügyintézőhöz”. Az ügyfélszolgálat jövője tehát nem fekete-fehér: a technológia képes hatékonyabbá és gyorsabbá tenni a folyamatokat, de az emberi hang, az empátia és a józan ész még jó ideig pótolhatatlan marad.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.