BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mostantól új útdíjrendszert vezetnek be Magyarország közvetlen szomszédjában: vége a fizetőkapuknak, de nem autópálya-matrica jön – így működik az ALPR

Teljesen megszüntetik a fizetőkapus torlódásokat és bevezetik a megállás nélküli útdíjfizetést az ország egész területén. Horvátországban elindult a Crolibertas névre keresztelt új elektronikus autópályadíj-fizetési rendszer telepítése.

A horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC) hétfőn közölte, hogy megkezdődött az új elektronikus autópályadíj-fizetési rendszer, a Crolibertas kapuinak telepítése az A3-as, Zágráb és Eszék közötti sztrádán. Az első portálokat a Popovaca és Novska közötti szakaszon állítják fel, a munkálatok pedig az esti és éjszakai órákban zajlanak, hogy minél kevésbé zavarják a forgalmat.

horvátország autópálya
Horvátországban elindult a Crolibertas névre keresztelt új elektronikus autópályadíj-fizetési rendszer telepítése / Fotó: AFP

Horvátország digitalizálja az autópályáit

A projekt látványos lépés a fizetőkapus korszak lezárása felé: a rendszer bevezetésével az autósok a jövőben megállás nélkül haladhatnak majd át a díjfizetési pontokon. A fejlesztés összesen 212 portál telepítését, fejlett informatikai eszközök beépítését és adatfeldolgozó központok kialakítását tartalmazza.

A kivitelezést a szlovák SkyToll és a cseh TollNet konzorcium végzi, a beruházás értéke mintegy 80 millió euró, amelyet Horvátország a Nemzeti Helyreállítási és Ellenálló képességi Tervből finanszíroz.

Az új rendszer két nemzetközileg bevált technológiát kombinál:

  • a DSRC-érzékelők a már ismert ENC-eszközt használó járműveknél biztosítanak érintésmentes fizetést, akár 130 km/órás sebességnél;
  • az ALPR rendszámfelismerő rendszer pedig a külföldi autósok számára teszi lehetővé az automatikus útdíjfizetést egy mobilalkalmazáson keresztül.

A rendszer teljesen megszünteti a készpénzes fizetést, a jövőben kizárólag elektronikus fedélzeti egységekkel vagy mobilalkalmazással lehet majd útdíjat fizetni.

A Crolibertas bevezetése után Horvátország az elsők között lehet Közép-Európában, ahol az autópályákon teljesen automatizált, érintkezésmentes útdíjszedés működik.

Ezzel párhuzamosan a horvát közlekedésrendészeti szabályok is szigorodtak: november 1-jétől kötelező nappal is a tompított fényszóró használata, és november 15-től március 15-ig a főutakon, autópályákon a téli abroncs vagy M+S jelzésű négy évszakos gumi használata – alacsony barázdamélységgel azonban még az engedélyezett nyári gumi esetén is kötelező hóláncot magunknál tartani. A szabályok megszegése komoly bírságokat von maga után.

A két intézkedés együtt – az elektronikus díjfizetés bevezetése és a közlekedési szabályok szigorítása – egyértelműen azt jelzik: Horvátország célja az autópályás közlekedés modernizálása, a torlódások csökkentése és a biztonság fokozása.

Horvátországba utazók, figyelem! Új szigorítás jön, nem kegyelmeznek az autósoknak a rendőrök

Novembertől szigorodnak a közlekedési szabályok déli szomszédunknál. Az autósoknak tavaszig nappal is kötelező használniuk a tompított fényszórót, és kötelező a téli felszerelés is a horvát KRESZ módosítása alapján.

 

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.