Kriván Bence | Legfelső szinten folytatja a takarékoskodást a Nissan, hogy megállítsa nyereségének meredek zuhanását. Az autógyártó szigorú önmérsékletet vezet be a menedzserei körében, hangsúlyozva, hogy minden egyes megtakarítható jenre szükség van. Ezután korlátozni fogják az üzleti utak számát, drasztikusan visszafogják a marketing- és promóciós kiadásokat, valamint a járműeladások anyagi ösztönzését, premizálását. Eddig egy-egy üzleti útra a menedzserrel általában három-négy fős személyzet utazott, ezután egy vezető egy asszisztenst vihet magával. A reprezentatív összejöveteleket, munkavacsorákat „digitalizálják”, hatékonyabb és filléres költséggel járó videokonferenciákkal helyettesítik. A legaggasztóbb forgalmi visszaesést produkáló Egyesült Államokban a dolgozókat erre a hétre szabadságolták, az utazgatást kategorikusan megtiltották nekik. Az intézkedések a március végén záruló üzleti év végéig lesznek hatályban, de a Reuters információi szerint érvényüket biztosan meghosszabbítják addig, míg a Carlos Ghosn nevével jelzett korszakban felgyülemlett salakot el nem takarítják. A többi között sikkasztással és adócsalással vádolt francia vállalatvezető helyére lépő Szaikava Hirotóról is kiderült, hogy illegálisan jutott jövedelemhez a Nissantól, jóllehet Ghosnhoz képest aprópénzt vett fel. A szeptemberben leváltott Hirotót Ucsida Makotó, a Nissan kínai leányvállalatának üzemeltetéséért felelős elnök követte, akinek a járműgyártó piaci pozícióinak visszanyerése mellett a stratégiai partner, főrészvényes Renault-val megromlott kapcsolatot is rendeznie kell. A friss takarékossági intézkedések elsősorban a szemléletváltást szolgálják, s üzennek az aggódó részvényeseknek, hogy valóban új éra kezdődött Japán második legnagyobb autógyártójánál. „A ház ugyan nem áll lángokban, de a pincében szunnyad a parázs” – szemléltette a helyzetet a Reuters egyik forrása. A Nissan egyébként készpénzzel bőven el van látva, az utóbbi években Kínában megtermelt profitot például nem utalták haza, ott vár a sorsára.
A Nissannál áprilisban elrendelt gyárbezárások és egyéb költségcsökkentő intézkedések nem bizonyultak elegendőnek az időközben romló globális működési környezetben. Novemberben a második üzleti negyedévben elért üzemi eredmény 275 millió dollárra való, 70 százalékos visszaeséséről és az osztalék 65 százalékos csökkentéséről számolt be a vállalat, míg az egész évre várt, 35 százalékkal 1,37 milliárd dollárra visszavágott profitvárakozás a 2009-es gazdasági világválság idejét idézi. Az árfolyam a napokban nyolcéves mélypontra ért, amint Szeki Jun üzemeltetési vezérigazgató-helyettes bejelentette, hogy átül a Nidac biztonságtechnikai cég elnöki székébe. Ő volt az októberi vezérigazgató-választás egyik favoritja a Nissannál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.