Az MNB összesen 21 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft.-re, illetve az AGENTA-Consulting Kft.-re, egyebek közt ügyfél-tájékoztatási, panaszkezelési, adatszolgáltatási és az ügynökök regisztrációjára és nyilvántartására vonatkozó – rendszerszintű kockázatot nem jelentő – szabálytalanságok miatt.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) célvizsgálatot folytatott le a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft.-nél (Hungarikum), és – az annak tulajdonában álló – AGENTA-Consulting Biztosítás- és Pénzügyi Szolgáltatás Közvetítő Kft.-nél (AGENTA-Consulting). A vizsgálat a 2016. januártól az ellenőrzés lezárásáig tartó időszakot tekintette át.
A jegybank megállapította, hogy a Hungarikum biztosítási alapú befektetési termékek értékesítésével összefüggő összeférhetetlenségi, illetve érdekkonfliktusok kezelésére vonatkozó belső szabályzata nem volt megfelelő, valamint, hogy
a társaság nem végezte el az ösztönzők esetleges káros hatásaira vonatkozó, a jogszabály által előírt átfogó elemzést.
A Hungarikum továbbá a biztosítási alkuszi tevékenysége során nem mindenkor teljesítette dokumentáltan és teljeskörűen a szerződéskötést megelőző ügyfél-tájékoztatási, és ajánlatelemzési kötelezettségét, továbbá igényfelmérési kötelezettségének nem a vonatkozó jogszabályi előírásokban foglaltakkal összhangban tett eleget.
A biztosítási ajánlatok elemzése több esetben nem azonosítható módon történt meg, így nem volt megállapítható, hogy az milyen adatok alapján, és tárgyszerűen történt-e meg.
A Hungarikum panaszkezelési szabályzata is hiányos, néhol pontatlan volt.
Az AGENTA-Consulting biztosítási és pénzpiaci többes ügynök esetében az MNB ugyancsak több hiányosságot talált az összeférhetetlenségi, illetve érdekkonfliktusok kezelésére vonatkozó belső szabályzatban. A társaság pontatlanul vezette – az egyes közvetítőinek termékértékesítési jogosultságával szorosan összefüggő – szakmai képzési, továbbképzési nyilvántartását.
Biztosítási ügynökei kapcsán egyes esetekben nem a törvényi határidőben jelentette be azok fennálló jogviszonyának kezdetét és végét.
Az Agenta Consulting esetében előfordult, hogy más-más aláírási dátumot tartalmazott a biztosítási ajánlat, illetve az azokról vezetett nyilvántartás.
Az eljárás során a jegybank további pontatatlanságokat állapított meg az Agenta-Consulting panaszkezelési szabályzata kapcsán is. A vizsgálat az Agenta esetén feltárt továbbá az ügyfél-tájékoztatással, igényfelméréssel és a versengő ajánlatok bemutatásával, elemzésével kapcsolatos hiányosságokat mind a biztosításközvetítői, mind a pénzpiaci közvetítői tevékenységével összefüggésben.
A feltárt jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozataiban
Kötelezte emellett a társaságokat a feltárt hiányosságok pótlására és a jogszabályszerű működés helyreállítására.
A jegybank a bírság összegének meghatározásakor a piaci pozícióik és méretük mellett figyelembe vette, hogy mindkét társaság együttműködő magatartást tanúsított a vizsgálatban, és már a felügyeleti vizsgálat során tájékoztatást nyújtottak a feltárt hiányosságok orvoslására tett intézkedéseikről.