Az azonnali fizetési rendszer (AFR) március 2-i indulását az elmúlt tizenöt év legnagyobb pénzintézeti informatikai fejlesztése előzte meg – erősítette meg a Magyar Bankszövetség korábbi információját Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzforgalomért felelős ügyvezető igazgatója. Tájékoztatása szerint az elmúlt négy évben harmincöt rendszertag dolgozott a sikerért, bankonként akár tucatnyi belső rendszer fejlesztésére volt szükség. Az utolsó nyolc hónapban – a normál átutalásokkal párhuzamosan – már az éles tesztelés zajlott. Csak januárban 14 millió tranzakciót küldtek át a rendszeren a bankok – ennyi utalásra nem számítanak az induláskor.
Miután az AFR a nap huszonnégy órájában – a banki üzemidőn kívül is – rendelkezésre áll majd, a pénzintézeteknek az azonnali fizetések fedezetére előzetesen likviditást kell elkülöníteniük a jegybanknál, amelyet üzemidőben a felhasználás ismeretében aktívan, folyamatosan tudnak kezelni. A jegybanki zárás után – éjszakánként vagy hét végén – az MNB egy központi mechanizmus alapján a bankok más célú jegybanki tartalékának fedezete mellett a következő banki munkanapig meghitelezi az esetleg szükséges likviditást.
A rendszerbe be fognak engedni nem banki szereplőket is – az ügyvezető igazgató szavaiból kiderült, hogy van már ilyen jelentkező.
A jogszabály szerint a tranzakciónak az átutalást indító ügyfél bankjához történő beérkezéstől számítva öt másodpercen belül el kell jutnia addig, hogy a fogadó bankhoz beérkezik (azaz nem feltétel, hogy ennyi idő alatt a címzett számlájára kerüljön az összeg) – a rendszer feltételei szerint ha ez húsz másodperc alatt sem történik meg, a tranzakciót el kell utasítani. Bartha Lajos azt mondja, azokat az eseteket, amikor az adott tranzakció kicsúszik majd az öt másodpercből, vizsgálni és adott esetben szankcionálni fogják. Ugyanakkor szerinte a legtöbb esetben a teljes tranzakció – az utalás ügyfél által történő indításától egészen addig, amíg az átutalt összeget a fogadó bank a címzett számláján jóváírja – kevesebb mint öt másodpercen belül lezajlik majd. A szakember hangsúlyozta, hogy a szabályozás a pénzforgalomra vonatkozik, hogy az átutalás megtörténtéről a bank által küldött üzenet mikor érkezik meg az érintettekhez, nem tudják szabályozni, az telekommunikációs kérdés.
A teljesült és a meghiúsult tranzakciót is köteles a bank jelezni az átutalás küldőjének. A meghiúsult ügyleteknél az MNB a tranzakció ismétlését javasolja, ha többször sikertelen a benyújtás, akkor az ügyfélnek fel kell vennie a kapcsolatot a bankjával. Az MNB – főleg az indulás időszakában – arra kérte a pénzintézeteket, hogy proaktívan, minden lehetséges felületen kommunikáljanak az ügyfelekkel az esetleges rendszerproblémákról.
Másodlagos azonosítóként mobilszám, e-mail-cím, illetve adóazonosító jel/adószám használható – a bankoknál a másodlagos azonosítókat be kell jelenteni, és az éves adatellenőrzés során minden esetben meg kell erősíteni a használatukat. Ugyancsak fontos, hogy az azonosítók módosításakor szintén tegyünk bejelentést. Egy másodlagos azonosító mindig csak egy számlához kapcsolható. Nincs ugyanakkor szabályozva, hogy a másodlagos azonosító alkalmazásáért a bank kérhet-e külön pénzt, ám az MNB-nél remélik, hogy ezért a pénzintézetek nem számítanak fel különdíjat.
A téves utalást a tranzakciót indító ügyfél a saját bankjánál jelezheti. Ha az érintett összeget megkapó ügyfél nem utalja vissza a számlájára tévesen érkező pénzt, akkor jogtalan gazdagodás címén, a Ptk. alapján lehet őt perelni, és visszakövetelni a pénzt.
A Világgazdaság megjegyzésére, hogy a bankkártyás fizetéssel szemben ez hosszadalmas – hiszen ott téves fizetéskor vagy nem megfelelő teljesítéskor az ügyfél által indított chargeback szolgáltatás révén a bank köteles akár 24 órán belül (de kivizsgálás esetén is maximum harminc nap alatt) jóváírni az összeget, függetlenül attól, hogy sikerült-e a pénz visszaszerzése –, az MNB vezetői arról beszéltek, hogy az azonnali fizetést nem a bankkártyás fizetés alternatívájaként vezetik be. Van olyan elem, amelyben a bankkártyás rendszerek jelentenek többletet, köszönhetően annak, hogy azokban a fizetési rendszer minden tagját közös szerződés köti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.