BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Évtizedes mélységben az LNG ára

LNG-vel teli tankerek bolyonganak az óceánon, mert Kína vis maiorra hivatkozva megtagadja a gáz átvételét. A jegyzés beszakadt, a kereskedők áron alul keresnek új vevőt a fűtőanyagra.

A cseppfolyósított földgáz (LNG) piacán késő ősztől tapasztalható áresés zuhanásba váltott, miután a kínai koronavírus terjedése és a holdújév miatt tétlenségre kárhoztatott üzemekben a termelés vagy csak most indul újra, vagy eleve akadozik. Emiatt a gázátvételt is takaréklángra állították a kínaiak, ami azzal jár, hogy már úton lévő szállítmányokat térítenek el, és új vevőt keresnek számukra – még alacsonyabb áron.

Kína rajta kívül álló okokra hivatkozik, s miután az ENSZ égisze alatt működő Egészségügyi Világszervezet (WHO) közegészségügyi vészhelyzetet hirdetett, a szállítók aligha terelhetik jogi útra az ügyet, kártérítési esélyeik a nullához közelítenek. A vis maiorból fakadó anyagi veszteségeket az LNG-exportőröknek kell lenyelniük, az ilyen esetekben irányadó angol jog a járványt mentesítő tényezőként kezeli.

A járvány azonban egyszer lecseng, és megbízható partnerként ott maradni a világ második legnagyobb LNG-felvevő piacán minden bizonnyal kifizetődőbb, mint az elveszített pozíciókat visszaszerezni. Ám a francia Total másképp gondolja: visszautasította meg nem nevezett kínai partnerének a vis

maiorra való hivatkozását. Lépésével azokat a hangokat erősíti fel, amelyek szerint „egyesek” arra akarják felhasználni a járványt, hogy kibújhassanak hosszú távú kötelezettségeik alól. Phi­lippe Sauquet, a gázüzletág igazgatója szerint elfogadhatatlan, hogy a kínaiak a hosszú távú szerződést a vis maior mögé bújva felrúgják, csak hogy feleakkora áron szerezhessék be a fűtőanyagot az azonnali piacon. A kínai kereskedelmi hatóság egyébként már kiállít vis maior igazolásokat a helyi cégek számára, ám elsősorban a szállításaikkal megcsúszott exportőrök élnek ezzel a lehetőséggel.

A legnagyobb kínai LNG-vá­sár­-

ló, az állami China National Off­shore Oil Corporation (CNOOC) több szállítmány átvételét is visszamondta a múlt héten, a Poten & Partners LNG-kereskedő információi szerint emiatt öt hajót kellett máshová irányítani. E hónapban további harminc tankernek kellene kirakodnia a kínai LNG-termináloknál. Ezeket visszamondhatják, vagy későbbre halaszthatják a fogadásukat – magyarázta a Reutersnek a szingapúri cég illetékese. A visszafordított hajók Szingapúr és India felé vették az irányt, három hajó pedig csökkentette a sebességét, hátha idővel jobbra fordul a helyzet Kínában. Maga a CNOOC is a későbbi átvétel lehetőségét vetette fel a szállítóinak a járattörlések mellett. Az eredetileg februárra Kínába várt 35 tanker közül tíz a Totalé, mellette a Shellt és a Qatargast érinti legsúlyosabban a járványhelyzet.

Egy évvel ezelőtt még kilenc dollárba került egymillió brit hőegység fűtőértékű LNG, ami ma már három dollárért vihető az ázsiai azonnali piacon. Csak a múlt héten 10 százalékkal lett olcsóbb az energiahordozó. James Taverner, az IHS Markit igazgatója szerint a háromdolláros egységár már gazdaságossági kérdéseket vet fel, ez olyan szint, amelynél a megtérülés kérdésessé válik. Az ideális az lenne, ha a fölöslegessé váló LNG-t felszívná a piac. Európa erre most nem képes, tározói teli vannak, India mint újdonsült nagy felhasználó rendelkezik ugyan szabad kapacitásokkal, de ott az elosztóhálózat keresztmetszete túl szűk. Japánban és Dél-Koreában ideálisak a feltételek, fejlett az LNG-infrastruktúra, ám ott az enyhe tél miatt lanyha fogyasztás veti vissza a keresletet. A Rystad Energy tanácsadó cég becslése szerint Kína LNG-igénye az idén tovább nő, igaz, a megszokott 10–13 százalék közötti éves tempó a mai állás szerint 4,7 százalékosra csillapodik.

Csak a múlt héten

10

százalékkal lett olcsóbb

az energiahordozó

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.