A cseppfolyósított földgáz (LNG) piacán késő ősztől tapasztalható áresés zuhanásba váltott, miután a kínai koronavírus terjedése és a holdújév miatt tétlenségre kárhoztatott üzemekben a termelés vagy csak most indul újra, vagy eleve akadozik. Emiatt a gázátvételt is takaréklángra állították a kínaiak, ami azzal jár, hogy már úton lévő szállítmányokat térítenek el, és új vevőt keresnek számukra – még alacsonyabb áron.
Kína rajta kívül álló okokra hivatkozik, s miután az ENSZ égisze alatt működő Egészségügyi Világszervezet (WHO) közegészségügyi vészhelyzetet hirdetett, a szállítók aligha terelhetik jogi útra az ügyet, kártérítési esélyeik a nullához közelítenek. A vis maiorból fakadó anyagi veszteségeket az LNG-exportőröknek kell lenyelniük, az ilyen esetekben irányadó angol jog a járványt mentesítő tényezőként kezeli.
A járvány azonban egyszer lecseng, és megbízható partnerként ott maradni a világ második legnagyobb LNG-felvevő piacán minden bizonnyal kifizetődőbb, mint az elveszített pozíciókat visszaszerezni. Ám a francia Total másképp gondolja: visszautasította meg nem nevezett kínai partnerének a vis
maiorra való hivatkozását. Lépésével azokat a hangokat erősíti fel, amelyek szerint „egyesek” arra akarják felhasználni a járványt, hogy kibújhassanak hosszú távú kötelezettségeik alól. Philippe Sauquet, a gázüzletág igazgatója szerint elfogadhatatlan, hogy a kínaiak a hosszú távú szerződést a vis maior mögé bújva felrúgják, csak hogy feleakkora áron szerezhessék be a fűtőanyagot az azonnali piacon. A kínai kereskedelmi hatóság egyébként már kiállít vis maior igazolásokat a helyi cégek számára, ám elsősorban a szállításaikkal megcsúszott exportőrök élnek ezzel a lehetőséggel.
A legnagyobb kínai LNG-vásár-
ló, az állami China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) több szállítmány átvételét is visszamondta a múlt héten, a Poten & Partners LNG-kereskedő információi szerint emiatt öt hajót kellett máshová irányítani. E hónapban további harminc tankernek kellene kirakodnia a kínai LNG-termináloknál. Ezeket visszamondhatják, vagy későbbre halaszthatják a fogadásukat – magyarázta a Reutersnek a szingapúri cég illetékese. A visszafordított hajók Szingapúr és India felé vették az irányt, három hajó pedig csökkentette a sebességét, hátha idővel jobbra fordul a helyzet Kínában. Maga a CNOOC is a későbbi átvétel lehetőségét vetette fel a szállítóinak a járattörlések mellett. Az eredetileg februárra Kínába várt 35 tanker közül tíz a Totalé, mellette a Shellt és a Qatargast érinti legsúlyosabban a járványhelyzet.
Egy évvel ezelőtt még kilenc dollárba került egymillió brit hőegység fűtőértékű LNG, ami ma már három dollárért vihető az ázsiai azonnali piacon. Csak a múlt héten 10 százalékkal lett olcsóbb az energiahordozó. James Taverner, az IHS Markit igazgatója szerint a háromdolláros egységár már gazdaságossági kérdéseket vet fel, ez olyan szint, amelynél a megtérülés kérdésessé válik. Az ideális az lenne, ha a fölöslegessé váló LNG-t felszívná a piac. Európa erre most nem képes, tározói teli vannak, India mint újdonsült nagy felhasználó rendelkezik ugyan szabad kapacitásokkal, de ott az elosztóhálózat keresztmetszete túl szűk. Japánban és Dél-Koreában ideálisak a feltételek, fejlett az LNG-infrastruktúra, ám ott az enyhe tél miatt lanyha fogyasztás veti vissza a keresletet. A Rystad Energy tanácsadó cég becslése szerint Kína LNG-igénye az idén tovább nő, igaz, a megszokott 10–13 százalék közötti éves tempó a mai állás szerint 4,7 százalékosra csillapodik.
Csak a múlt héten
10
százalékkal lett olcsóbb
az energiahordozó
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.