Pénz- és tőkepiac

Rátörték az ajtót a Netflixre

Novemberi indulása óta 28,6 millió előfizetőt szerzett magának a Walt Disney streamszolgáltatása, döntően Észak-Amerikában, miközben a 13 éves, globális piacvezető Netflixnek ugyanitt 67,7 millióan fizetnek a médiatartalmakért. Elemzők húszmilliót meghaladó tábort valószínűsítettek. A Disney+ népszerűségét annak is köszönheti, hogy a legnagyobb sportcsatornákat összefogó ESPN kínálatával együtt, csomagban is értékesítik, és a „nagyfogyasztók” a szintén a Disney-hez tartozó Hulu streamszolgáltató tartalmait is hozzácsaphatják. A Hulunak önmagában 30,7 millió, míg az ESPN+-nak 7,6 millió előfizetője van. Bob Iger Disney-vezérigazgató szerint a villámrajtban döntő szerepe volt a Mandalorian című friss Csillagok háborúja-sorozatnak, különösen annak egyik sztárja, Baby Yoda férkőzött a nézők millióinak szívébe. Nem volt tömeges lemondás azután sem, hogy a sorozat véget ért, ezt Iger a sportcsatornákkal kiegészített és felturbózott kínálattal magyarázta. Egyúttal megnyugtatta a Mandalorian-híveket, hogy a sorozatból még két szériát rendeltek, így Baby Yoda visszatértére csak októberig kell várniuk. Az új streamszolgáltatást egyébként az előfizetők fele közvetlenül a Disney-nél rendelte meg, amivel tetemes jutalékot is meg tudtak spórolni. Legnagyobb partnerüknél, a Verizonnál nézőik 20 százaléka fizetett be a Disney+-ra.

A Walt Disney friss negyedéves gyorsjelentésében a stream­szolgáltatás mellett a témaparkjai teljesítményét emeli ki, filmjei közül a Jégvarázs 2. kiugró nézettségét és bevételét dicséri. A vállalat 1,53 dolláros egy részvényre eső tisztított nyeresége (EPS) az elemzői konszenzust kilenc centtel haladta meg a decemberrel zárult három hónapban. Forgalma 20,9 milliárd dollár volt, az egy évvel korábbit 36 százalékkal múlta felül. A költségek a fogyasztói és nemzetközi üzletágnál szálltak el, ott 693 milliós veszteséget okozott a streamszolgáltatás beindítása. A részvényárfolyam az erős gyorsjelentésre csupán félszázalékos plusszal reagált, ami a koronavírussal kapcsolatos aggodalmakkal magyarázható. A cég sanghaji és hongkongi témaparkját épp az ünnepi szezon előtt kellett bezárni a járvány miatt. Egy két hónapos kényszerszünet üzemieredmény-szinten 175 millió dolláros kiesést okozna a Disney-nek. A hongkongi tüntetések a visszaeső turizmus miatt 105 millió dollár profittól fosztották meg az amerikai céget az évzáró negyedévben.

Walt Disney Netflix streamszolgáltatás
Ezek is érdekelhetik