MNB: figyeljék az adósaikat a bankok!
vg | A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felszólította a hitelező pénzügyi intézményeket, hogy készüljenek fel a törlesztési moratórium lezárulta utáni időszakra. Az ügyfelek pénzügyi helyzetének elemzése alapján olyan finanszírozási konstrukciókat, üzleti és monitoringfolyamatokat kell kidolgozniuk, amelyekkel reagálhatnak adósaik megváltozott fizetőképességére.
A lakossági ügyfeleknél erre jó lehet a folyószámla-forgalmak elemzése (ha az ügyfél a hitelezőnél vezeti a számláját), de az MNB arra is módot lát, hogy a moratórium utolsó negyedében a bankok nyilatkoztassák az adósokat esetleges várható fizetési problémáikról. A jegybank figyelmeztet: a moratóriumot választó ügyfél emiatt nem kaphat automatikusan rosszabb minősítést, a moratórium lejártakor pedig a hitelezőnek egyeztetnie kell az adósokkal a meg nem fizetett kamatok, díjak teljesítésének ütemezéséről. Amiatt sem romolhatnak a kondíciók, hogy a moratórium idején az ügyfél esetleg nem teljesíti a díjkedvezmény alapjául szolgáló havi számlára utalási kötelezettségét.
Az MNB kezdeményezte, hogy a hitelnyújtók tekintsék át, milyen megoldásokkal – szerződés módosítása, áthidaló hitelek, pótlólagos fedezet bevonása – tudják enyhíteni vállalati ügyfeleik likviditási nehézségeit.
Becsei András, a Magyar Bankszövetség elnöke szerint a pénzintézetek hatékony eszköznek tartják a hitelfizetési moratóriumot, mert az azonnali segítséget nyújthat a járványhelyzet miatt munkahelyüket elvesztő ügyfeleknek és azoknak, akiknek jelentősen csökkent a bevételük. Ám a bankok visszajelzései szerint az ügyfelek egyre nagyobb része kíván az eredeti feltételek mellett törleszteni.
A moratórium igénybevétele miatt nem kaphat az ügyfél automatikusan rosszabb minősítést


