Nagy valószínűséggel a kelet-közép-európai olajcégek egyike sem kerüli el a tetemes eredménycsökkenést az idén. A görög Motor Oil EBITDA-ja harmadára, a török Tuprasé pedig ötödére zsugorodhat a 2018-as bázishoz viszonyítva. A jól diverzifikált portfólióval rendelkező cégek – a PKN Orlen, az OMV és a Mol – eredményességét kevésbé viseli meg a mostani helyzet, ám még nekik is a tavalyelőtti eredményük harmadáról kell lemondaniuk – derül ki a Wood & Company elemzéséből.
A teljesítmény nagyarányú visszaesése mellett tetemes adósságállományt is görgető török és görög társaságoknak egyáltalán nem lesz lehetőségük osztalékfizetésre a 2020-as eredmény után, a térség hat másik meghatározó vállalatának az osztalékhozama pedig 1,2 százalékra zsugorodhat.
A brókercég a kőolaj iránti kereslet minden korábbit felülmúló visszaesése miatt az idén 35 dolláros hordónkénti olajárra számít. A nyomott nyersanyagár alapesetben kedvezne a finomítói marzsoknak, de most, hogy összeomlott a kereslet, más a helyzet. A térség olajcégeinek várhatóan hordónként
6 dolláros marzzsal kell beérniük a tavalyi 8,4 dollár helyett, a petrolkémiai haszonkulcs viszont a finomítóinál kedvezőbben alakulhat.
A bizonytalan piaci környezetben a jól diverzifikált vállalatok kisebb kockázatoknak vannak kitéve. Ebből a szempontból a Molnak és a lengyel PKN-nek áll a zászló, mivel egyetlen üzletáguk EBITDA-hozzájárulása sem haladja meg az 50 százalékot. Bár a Mol upstreambeli EBITDA-ja az azeri ACG-mező konszolidálása ellenére is 36 százalékkal zsugorodhat idén az alacsony olaj- és gázárak miatt, kiegyensúlyozott üzleti modellje ellenállóbbá teszi szektortársainál. A kereslet visszaépülésével ugyanis a kiskereskedelmi és a kiterjedt petrolkémiai üzletága egyaránt profitálhat a nyomott nyersanyagárakból.
Mindezek következtében – az idei évre prognosztizált, pandémia indukálta visszaesés mellett – a hazai olajtársaság hosszabb távú kilátásai kedvezők. Az EBITDA ötéves távon 38 százalékkal emelkedhet a tavalyi szintről, ezzel 2023-ra elérheti a 837 milliárd forintot. Az eredményjavulás a jövő évben lehet a legszembeötlőbb, az idei alacsony bázisról indulva az ACG-mező teljes hatása megjelenhet az eredményben, 2022-től pedig az addigra elkészülő tiszaújvárosi poliolüzem adhat további lendületet a Wood szerint.
A járvány utáni időszakra is kiterjesztett kiskereskedelmi különadó a Mol fogyasztói szolgáltatások üzletágát is érinti. Az Erste elemzői szerint a jelenlegi, harmadával alacsonyabb forgalom mellett naponta hozzávetőleg hétmillió forint többletterhet ró a társaságra a májustól fizetendő közteher, éves szinten pedig kétmilliárd forintra rúghat a sarc. A tavalyi adózott nyereségnek ez ugyan alig 1 százaléka, de a mostani kihívások közepette ez is fájhat a vállalatnak.
A Mol eredményeire még várni kell néhány napot, de a vetélytárs OMV már tegnap felfedte lapjait. Az osztrák olajcég tisztított működési eredménye 8 százalékkal 699 millió euróra csökkent az első negyedévben, ám így is jócskán meghaladta a túlzottan pesszimistának bizonyuló, 573 milliós elemzői konszenzust. A kitermelés eredményessége kétharmadával zuhant vissza, de a finomítási üzletágban 34 százalékos bővülést tudott elérni a vállalat. A rossz olajipari környezetben nem tudta elkerülni, hogy az egy évvel korábbi félmilliárd eurós adózott nyeresége ne forduljon 68 milliós veszteségbe. A kedvezőtlen ágazati kilátások miatt az OMV már csupán 40 dolláros olajárral számol idén az eddigi 60 dollár helyett, a kitermelés-túlsúlyos integrált olajcég kihozatala pedig a tervezett napi félmillió hordó helyett jóval szerényebb, 440-470 ezer hordó lehet. A downstreamben alacsonyabb árrésekre számít a vállalat: a finomítói marzs 4 dollár lehet hordónként, a petrolkémiai haszonkulcs pedig 400 euró tonnánként. Összezsugorodott az ugyancsak tegnap jelentő román OMV-Petrom eredménye is, a román szektortárs a tavalyinál 41 százalékkal kisebb adózás előtti eredményt ért el, a nettó profitja pedig hasonló mértékben, 38 százalékkal zuhant.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.