K. B. | A repülőgépgyártását részlegesen szüneteltető Boeing leadta a nála készült csúcsminőségű védőmaszkok első szállítmányát – ez az egyetlen jó hír a cég háza tájáról, ahol már a 10 százalékos leépítés is szóba került a napokban. Különösen rosszul érinti a Boeingot, hogy megkezdődött a tragikus kimenetelű szerencsétlenségek miatt tavaly március óta a forgalomból kivont sikermodell, a 737 MAX megrendeléseinek tömeges lemondása. A kínai HNA csoport kötelékébe tartozó és a többi között a Hainan Airlines számára is gépeket lízingelő Avolon ugyanis felbontotta a 75 gép szállítására kötött, listaáron 8,4–9,4 milliárd dollár értékű szerződést. Piaci hírek szerint inkább négymilliárd dolláros ügyletről lehet szó, ám az is érzékeny veszteség a Boeing számára, ahogy az 50 további MAX-ra kikötött opció lemondása is. A kínaiak visszalépése érthető, partnereik 80 százaléka kérte már tőlük lízingdíjuk csökkentését. Ráadásul az Avolonnak az idei szállításokért azonnal és készpénzzel kellene fizetnie – már ha a MAX-ok visszakapják a felszállási engedélyüket. Az Avolon az Airbust sem kímélte, nála négy A330-ast mondott vissza, és hat évvel elhalasztotta a most esedékes kilenc A320-as átvételét.
A páneurópai gyártó májustól hatvanról negyvenre csökkenti legnépszerűbb utasszállítóinak, az A320 modellcsalád tagjainak a havi gyártási darabszámát a járvány következtében drasztikusan visszaeső kereslet miatt. Miután a légitársaságok és a lízingcégek tömegesen mondják le megrendeléseiket, vagy halasztják el a gépek átvételét, elemzők szerint az idén piaci értékének felét elveszítő Airbusnak ajánlatos lenne még drasztikusabb csökkentésről döntenie. A légi forgalom 38 százalékos visszaesése és az ágazat most 252 milliárd dollárosra becsült bevételkiesése miatt a társaságok a túlélésükért küzdenek, s ebben nem a flotta frissítése vagy bővítése szerepel az első helyen. Az Airbusnál nyitottak a további kapacitásszűkítésre, ám azzal érvelnek, hogy gépek ezreit kell nyugdíjazni a közeljövőben, ezek pótlása elkerülhetetlen – írja a Reuters. Az EasyJetnél pedig palotaforradalom tört ki az alapító és 30 százalékával legnagyobb részvényes Stelios Haji-Ioannou és a vezetés között, melynek eredményeként egyelőre nem mondják le a 107 Airbusról szóló 4,5 milliárd fontos megrendelésüket, de nem veszik át a 2022-ig esedékes 24 új gépet. Haji-Ioannou a terjeszkedési tervek mellett kitartó igazgatók menesztésére és rendkívüli közgyűlés összehívására is javaslatot tett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.