Tomislav Coric horvát energiaügyi miniszter hét eleji nyilatkozata szerint a horvát kormány továbbra sem tett le arról, hogy visszaszerezze a kontrollt az INA felett. A kabinet által felkért Lazars június 9-én készülhet el a vállalat értékelésével, s abból kiindulva a horvát fél ajánlatot tehet a Mol 49 százalékos tulajdonrészének visszavásárlására. Kérdéses azonban, hogy a járványhelyzet miatt drámaian romló gazdasági környezetben valóban van-e esélye egy ilyen tranzakciónak. Az ellentmondásos helyzetben új javaslattal állt elő a Mol és az INA kapcsolatának rendezésére Davor Stern, a horvát olajvállalat felügyelőbizottságának korábbi elnöke.
A Slobodna Dalmacija című portál beszámolója szerint a kilencvenes évek derekán hazája gazdasági minisztereként is tevékenykedő olajipari szakértő úgy véli, a horvát államnak érdemes lenne megfontolnia az INA-ban meglévő 44 százalékos részesedésének Mol-részvényekre cserélését. Ezzel a zágrábi székhelyű olajvállalat szinte teljes egészében a Molhoz kerülne, a horvát állam pedig értékarányosan tulajdonrészt szerezne a magyar társaságban. Mivel a Mol értékeltsége jóval meghaladja a horvát cégét, Horvátország egy kisebb Mol-pakettet kapna. „Jobb, ha 10 százalékunk van a Mercedesben, mint ha 40 százalékunk lenne egy valamivel rosszabb régiós Mercedes-akvizícióban” – illusztrálta a felvetését Davor Stern. A hazája egyik legvagyonosabb üzletemberének számító Stern javaslata nem új keletű, 2011-ben, már az INA felügyelőbizottsági elnökeként sem zárta ki, hogy részvénycserével a horvát állam részesedést szerezzen a Molban, a Mol pedig növelje INA-pakettjét.
„Alapvetően van racionalitása a javaslatnak, egy előnyös ajánlat esetén feltehetően a Mol sem zárkózna el ettől a megoldástól, de rendkívül nehéz egy ilyen ügyletet összehozni a felek közötti bizalomhiány és érdekkülönbségek miatt” – értékelt lapunknak Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari szakértője. Számos stratégiai kérdésben előre meg kellene egyezniük a feleknek, a többi között ilyen a rijekai finomító jövője, amely hosszabb távon nem életképes Pletser szerint, de a horvát nemzeti érzelmű közvélemény bizonyára nehezen emésztené meg legnagyobb iparvállalatuk ékkövének bezárását. A horvát politikusok által támogatott energiastratégia is nagyon távol áll a Mol elképzeléseitől – tette hozzá az Erste elemzője, aki úgy becsüli, hogy az INA 49 százalékos üzletrésze EV/EBITDA-alapon jelenleg 400-500 millió dolláros értéket képvisel. Horvátországban július elején tartanak országgyűlési választásokat, az Erste szakértője szerint addig nem várható előrelépés az ügyben. Az a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy marad a patthelyzet, a részvénycserét azonban aktuálisabbá teheti, ha a Covid–19-járvány hatására megroppan a horvát gazdaság, és az új kormánynak gyorsan kell valamit felmutatnia, bár egy ilyen szcenárió esetén elképzelhető, hogy inkább készpénzért adná el INA-részesedését a horvát fél.
Az INA jelenleg mintegy
820
millió dolláros értéket képviselhet
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.