Alábbhagyott az utóbbi napokban a Nikola-részvény lendülete az amerikai tőzsdén, de még így is a június 4-i bevezetési ár majdnem kétszeresén forognak a Nasdaqon jegyzett papírok. A 2015-ben alapított társaság Nikola Tesla után kapta a nevét, a „szabadon maradt” keresztnév felhasználásával. Az elektromos és hidrogénmeghajtású tehergépkocsik gyártására specializálódó Nikola részvényei az első kereskedési napot 37,55 dolláron kezdték, azóta a jegyzés 88 dollár fölött is járt, egy hete pedig 65 dollár közelében oldalazik. A vállalat, amely az első tehergépkocsija értékesítését 2021-re tervezi, úgynevezett fordított cégfúzióval került a tőzsdére, a General Motors egykori alelnöke cégének, a VectolQ többségi részesedésének a megszerzésével; az ügylet értéke 3,3 milliárd dollár volt. A prototípus Nikola One tervét 2016-ban mutatta be a cég, azóta 145 ezer darab tehergépkocsira érkezett foglalás, ennek értéke 10 milliárd dollár. A társaság alapítójának, Trevor Miltonnak a vezetésével április óta tárgyalnak a leendő megrendelőkkel, hogy ezeket a foglalásokat letétfizetéssel járó, kötelező érvényű előszerződésekké alakítsák át.
Hogy lehet-e szó a következő Tesla-sztoriról a tőzsdén, arról megoszlanak a vélemények. A cég sikere attól függ, hogy a nehézgépkocsi-gyártók milyen ütemben képesek átállni a környezetbarát meghajtásra. A BloombergNEF elemzői szerint a kilátások jók, hiszen stratégiai terveikben valamennyi vezető márka – Daimler, Scania, Volvo – rendelkezik zéró kibocsátást célul kitűző elképzelésekkel, de az átállás időbeli ütemezése roppant kétséges, mivel szerintük a tehergépkocsik 90 százaléka – globálisan – még 2040-ben is dízelmeghajtású lesz. Milton a cég jövőképét tekintve 2023-ra vár áttörést, az éves árbevétel akkor lépheti át az egymilliárd dollárt. A Phoenix közelében létesülő gyár 2027-ben érheti el a teljes kapacitását, a távlati tervek szerint akkor évi 30 ezer hidrogén-üzemanyagcellás, közel 1000 kilométeres hatótávolságra képes tehergépkocsi (Nikola Two néven) gördülhet le a gyártósorról, 15 ezer darab elektromos meghajtású kamion mellett.
A Bloomberg összesítése szerint a Nikola korai tőkebefektetői máris óriási összeget, a jelenlegi tőzsdei árfolyam alapján 7,6 milliárd dollárt kaszáltak. Az alapításkor Milton hat kockázatitőke-befektetővel állapodott meg, akik 650 millió dollárral szálltak be, s most 8,3 milliárd dollárt ér a pakettjük. Köztük van az Agnelli családhoz tartozó, a Fiat részét képző CHN Industrial, amely évek óta részt vesz alternatív meghajtásokkal kapcsolatos kutatási projektekben. Tulajdonostárs a dél-koreai Hanwha Group, és köztük található Trevor Milton utolsó munkahelye, a Worthington Industries is, amely – elsőként – kétmillió dollárt invesztált az alapításkor, befektetése pedig már 1,2 milliárd dollárt ér. A CHN és a szintén részvényes Bosch is stratégiai befektetőként tekint magára a Nikolában, és a jövő energetikai cégeként tartják számon a társaságot. A cég alapítójának részvényei a debütálás napján – 34 dolláros ár mellett – 4,6 milliárd dollárt értek, de Milton nem tervezi, hogy eladna a részvényeiből.
A pénzügyi befektetők egy része viszont máris a kiszállást fontolgatja, ami nyomás alá helyezheti az árfolyamot. Három napja a Nikola értesítette az Amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletet, hogy 53 millió darab részvény eladása várható a tőzsdei bevezetést követő harminc- és kilencvennapos tilalmi időszak lejártával. Az elsődleges részvénykibocsátás előtti időszakban beszálló pénzügyi befektetők közül távozhat a norvég alapot kezelő Norvég Nemzeti Bank (10 millió részvényt birtokol) és a Fidelity Investments, 18 millió papírral.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.