Pénz- és tőkepiac

Duplázott a Tesla új kihívója, a Nikola

 A straté­giai befektetők kitartanak az új üdvöske mellett, de 53 millió részvénytől máris szabadulnának.

Alábbhagyott az utóbbi napokban a Nikola-részvény lendülete az amerikai tőzsdén, de még így is a június 4-i bevezetési ár majdnem kétszeresén forognak a Nasdaqon jegyzett papírok. A 2015-ben alapított társaság Nikola Tesla után kapta a nevét, a „szabadon maradt” keresztnév felhasználásával. Az elektromos és hidrogénmeghajtású tehergépkocsik gyártására specializálódó Nikola részvényei az első kereskedési napot 37,55 dolláron kezdték, azóta a jegyzés 88 dollár fölött is járt, egy hete pedig 65 dollár közelében oldalazik. A vállalat, amely az első tehergépkocsija értékesítését 2021-re tervezi, úgynevezett fordított cégfúzióval került a tőzsdére, a General Motors egykori alelnöke cégének, a VectolQ többségi részesedésének a megszerzésével; az ügylet értéke 3,3 milliárd dollár volt. A prototípus Nikola One tervét 2016-ban mutatta be a cég, azóta 145 ezer darab tehergépkocsira érkezett foglalás, ennek értéke 10 milliárd dollár. A társaság alapítójának, Trevor Miltonnak a vezetésével április óta tárgyalnak a leendő megrendelőkkel, hogy ezeket a foglalásokat letétfizetéssel járó, kötelező érvényű előszerződésekké alakítsák át.

Hogy lehet-e szó a következő Tesla-sztoriról a tőzsdén, arról megoszlanak a vélemények. A cég sikere attól függ, hogy a nehézgépkocsi-gyártók milyen ütemben képesek átállni a környezetbarát meghajtásra. A BloombergNEF elemzői szerint a kilátások jók, hiszen stratégiai terveikben valamennyi vezető márka – Daimler, Scania, Volvo – rendelkezik zéró kibocsátást célul kitűző elképzelésekkel, de az átállás időbeli ütemezése roppant kétséges, mivel szerintük a tehergépkocsik 90 százaléka – globálisan – még 2040-ben is dízelmeghajtású lesz. Milton a cég jövőképét tekintve 2023-ra vár áttörést, az éves árbevétel akkor lépheti át az egymilliárd dollárt. A Phoenix közelében létesülő gyár 2027-ben érheti el a teljes kapacitását, a távlati tervek szerint akkor évi 30 ezer hidrogén-üzemanyagcellás, közel 1000 kilométeres hatótávolságra képes tehergépkocsi (Nikola Two néven) gördülhet le a gyártósorról, 15 ezer darab elektromos meghajtású kamion mellett.

A Bloomberg összesítése szerint a Nikola korai tőkebefektetői máris óriási összeget, a jelenlegi tőzsdei árfolyam alapján 7,6 milliárd dollárt kaszáltak. Az alapításkor Milton hat kockázatitőke-befektetővel állapodott meg, akik 650 millió dollárral szálltak be, s most 8,3 milliárd dollárt ér a pakettjük. Köztük van az Agnelli családhoz tartozó, a Fiat részét képző CHN Industrial, amely évek óta részt vesz alternatív meghajtásokkal kapcsolatos kutatási projektekben. Tulajdonostárs a dél-koreai Hanwha Group, és köztük található Trevor Milton utolsó munkahelye, a Worthington Industries is, amely – elsőként – kétmillió dollárt invesztált az alapításkor, befektetése pedig már 1,2 milliárd dollárt ér. A CHN és a szintén részvényes Bosch is stratégiai befektetőként tekint magára a Nikolában, és a jövő energetikai cégeként tartják számon a társaságot. A cég alapítójának részvényei a debütálás napján – 34 dolláros ár mellett – 4,6 milliárd dollárt értek, de Milton nem tervezi, hogy eladna a részvényeiből.

A pénzügyi befektetők egy része viszont máris a kiszállást fontolgatja, ami nyomás alá helyezheti az árfolyamot. Három napja a Nikola értesítette az Amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletet, hogy 53 millió darab eladása várható a tőzsdei bevezetést követő harminc- és kilencvennapos tilalmi időszak lejártával. Az elsődleges részvénykibocsátás előtti időszakban beszálló pénzügyi befektetők közül távozhat a norvég alapot kezelő Norvég Nemzeti Bank (10 millió részvényt birtokol) és a Fidelity Investments, 18 millió papírral.

Ezek is érdekelhetik