Pénz- és tőkepiac

Közel a Robinson-ügyfelek kártalanítása

A kormányhivatal a héten törölheti a Robinson Tourst, és megindulhat az utasok kártalanítása. A Colonnade Biztosító szerint az érintettek zöme egy héten belül hozzájuthat a pénzéhez.

Budapest Főváros Kormányhivatala a héten lezárhatja a hatósági eljárást, és törölheti az utazásszervezői nyilvántartásból a Robinson Tours utazási irodát – értesült a Világgazdaság. E lépés a feltétele annak, hogy az utazásszervező ügyfeleinek a vagyoni biztosítékot nyújtó Colonnade Biztosító magyarországi fióktelepe megindíthassa a kártalanítást. Kovács Gábor, a fióktelep ügyvezetője lapunknak arról beszélt, hogy adataik szerint, bár magasabb az ügyfeleknek járó összeg az iroda első becslésében szereplő 250 millió forintnál, a 380 milliós kaucióbiztosítás bizonyosan fedezi majd a teljes kárértéket.

A biztosító úgy számol, hogy a törlés utáni egy héten belül az érintettek több mint 90 százaléka megkaphatja a korábban az irodának befizetett összeget. A fennmaradó esetekben azonban további vizsgálatra van szükség, mert volt például olyan ügyfél, aki a bankkártyával fizetett pénzt az úgynevezett chargebackszolgáltatással visszakérte a bankjától. Ilyenkor az érintett már nem jogosult kártérítésre a biztosítótól. A kormányhivatal a jelek szerint alaposabban megvizsgálja a Robinson esetét, mint a csődöt csak a múlt héten bejelentő Aeolus Utazási Irodáét. Az utóbbi törlése már megtörtént, és a kaucióbiztosítást nyújtó Allianz elkezdheti a károsultak kifizetését. Számottevő különbség, hogy a görögországi utakra specializálódott Aeolus Magyarországon csak közvetítőirodával volt jelen. A csehországi és a szlovákiai anyacége már a koronavírus-járvány elején lehúzta a rolót, a magyarországit pedig a saját kérelmére kellett törölni az utazásközvetítői listából. A Robinson viszont saját jogon szervezett utakat, ráadásul a járvány idején a korlátozások miatt a kormányhivatalnak kevesebb lehetősége volt személyesen ellenőrizni az irodát.

Üzletági körökben az vélemény is tartja magát, hogy a Robinson esetében a kormányhivatal behatóbban vizsgálja a csőd bejelentésének körülményeit, például hogy fennáll-e a tényleges fizetésképtelenség, és hogy a tulajdonosok mindent megtettek-e a fizetésképtelenség elkerülésére. Sokan különösnek találják, hogy a társaság első számú vezetőjeként elkönyvelt Jakócs Áron alig egy hónappal a május 9-i csőd bejelentése előtt adta át a cégjegyzési jogosultságot az egyik családtagjának. A hatályos jogszabályok szerint ugyanis a becsődölt irodának csak az első számú vezetőjét tiltják el a további utazásszervezéstől. Igaz, volt példa arra, hogy mások személyi felelősségét is megállapították, sőt a közelmúltban olyan bírósági ítélet is született, amely szerint egy becsődölt iroda korábbi vezetőitől koboztak el vagyonelemeket: a Best Reisen nyaralóingatlanát ítélték oda a biztosítónak, amely – miután az ügyfeleket a kaucióbiztosítás erejéig azonnal kártalanította – több eljárást is indított a céggel szemben, egyebek mellett fedezetelvonás miatt.

Fedezheti a teljes kárértéket a

380

millió forintos kaucióbiztosítás

Ezek is érdekelhetik