BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Reális az esély a gazdaságok V alakú visszapattanására

A kínai autóeladások különleges pályát jártak be az elmúlt években. A 2008-as válságot követően soha nem látott növekedés indult, amely évről évre a motorja volt a nagy autógyárak értékesítéseinek. Két év alatt megduplázódtak az autóeladások Kínában, majd a következő öt évben további 80 százalékos bővülést regisztrálhattak. A kínai értékesítések aránya 2017-re megközelítette a 30 százalékot a gépjárművek globális piacán. Ezután azonban váratlan visszaesés kezdődött, és a következő két évben a távol-keleti ország értékesítési számai folyamatos csökkenést mutattak. Az eladások száma 2018-ban 13 százalékkal, majd 2019-ben újabb 9,5 százalékkal mérséklődött, azaz a rekordot jelentő 24 millió feletti szintről 21 millióra esett vissza. Ráadásul a havi összehasonlításokban is csak nehezen lehetett pozitívumot találni, hiszen az előző év decemberével bezárólag 18 egymást követő hónapot regisztrálhattak, amikor az eladások éves összevetésben csökkentek. Az egyetlen pozitívum, amelyre próbáltak alapozni az elemzők, az az, hogy 2019 decemberében már „csak” 0,9 százalékos volt az éves csökkenés, és a két számjegyű visszaesési adatok is kivétel nélkül 2019 első felére koncentrálódtak.

Ebben az állapotban érte a kínai autópiacot a koronavírus-járvány, amely gyakorlatilag satufékes megállást eredményezett februárban, amikor 80 százalékkal csökkentek az értékesítések éves összevetésben. Sokan számítottak arra, hogy az autóipar lehet az egyik nagy vesztese a járvány okozta keresleti sokknak, hiszen a munkanélküliség növekedésével a tartósan bizonytalan gazdasági környezetben az újautó-vásárlás preferenciája jelentősen hátrébb szorul.

Kína azonban rácáfolhat ezekre a pesszimista hangokra. Az újranyitás utáni adatok, illetve a várakozások olyan képet mutatnak, amilyenre tényleg kevesen számítottak. Már a márciusi adat is meglepte az elemzőket, hiszen az előző hónaphoz képest majdnem ötszörösére nőttek az eladások, viszont amit áprilisban láthattak, az minden várakozást felülmúlt. A kétmillió-hetvenezer eladott gépjármű nemcsak a megelőző hónaphoz képest kiemelkedő, de 2019-es hat hónapot is maga mögé utasít. Köztük a tavaly áprilisit, így 21 hónap után tudott újra éves szinten is növekedést felmutatni a gépjármű-értékesítés Kínában.

Akár egy kézlegyintéssel is elintézhetnénk ezt a növekedést, hiszen az éves 4,4 százalékos bővülés azért nem kompenzálja a kéthavi leállást, ráadásul foghatjuk arra is, hogy a karantén miatt felgyülemlett vásárlási érdeklődés szakadt rá hirtelen a piacra. Azonban az előzetes számok azt mutatják, hogy a májusi érték még ennél is sokkal jobb lehet. Az elemzői várakozás itt már 11,7 százalékos éves növekedést mutat, ami 2,14 millió autóeladást és egy megerősített V alakú visszapattanást jelenthet. A végleges májusi számokat a jövő héten hozza nyilvánosságra az Kínai Autógyártók Szövetsége.

A tavalyi adatokból kiindulva a kínai piac gyors felépülésének két vállalat is a nagy nyertese lehet. Az egyik a Volkswagen, amely az elmúlt nyolc évben rendre a legtöbb autót adta el Kínában, tavaly jelentősen megelőzve a versenytársakat, 14,6 százalékos részesedést hasítva ki a piaci tortából. A másik a Toyota, amelynek 6,65 százalékos a piaca, de az eladásai az elmúlt hét évben töretlenül növekednek, és ebben az időszakban megduplázódott a Kínában eladott új Toyoták száma.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.