Megéri követni a bajnokokat
Világszerte a digitalizáció felgyorsítására ösztönözte a bankokat a Covid–19-járvány. A pénzintézetek 60 százaléka bezárta vagy rövidített munkaidőben működtette a fiókjait, és jelentős fejlesztésbe kezdett. A számlanyitást 34 százalék digitalizálta, távoli azonosítási és hitelesítési módszereket 23, érintésmentes fizetést 18 százalék vezetett be a Deloitte Digital Banking Maturity 2020-as felmérése szerint.
A kutatásban 39 ország összesen 318 bankját vizsgálták, és a digitális érettség szerint három csoportra osztották őket. A digitális bajnokok közé a globálisan legjobban teljesítő 10 százalék került. Ezek azok a piaci szereplők, amelyek meghatározzák az iparág legfontosabb digitális trendjeit. A bajnokok és a lemaradók között a számlanyitás (71 százalék, szemben a lemaradók 23 százalékával), a biztosítási termék vásárlása (44, illetve 7 százalék), és a klasszikus bankoláson túlmutató, úgynevezett beyond banking szolgáltatások (48 és 11 százalék) terén jelentkeztek a legnagyobb különbségek.
A felmérés eredményeiből úgy tűnik, hogy a digitalizáció a bankszektorban is kifizetődik: a bajnokok mind a megtérülési mutatók, mind a saját tőke jövedelmezősége terén jobban teljesítenek kevésbé digitalizált versenytársaiknál. Tennivaló tehát akad bőven. A digitális bajnokok előnye a fő termékek körében is jelentős: a folyószámláknál ez az érték 51 százalék a 23-mal szemben, a hitelkártyáknál 85, illetve 34 százalék, a személyi kölcsönöknél 84, illetve 30 százalék.
A vizsgált kilenc magyar bank mindegyike a követők vagy a digitálisan lemaradók közé sorolható. Az ügyféléletút mindegyik szakaszán elmaradnak a globális átlagtól, ám a szektorban több olyan fejlesztésre is sor került – egyebek mellett az azonnali fizetési rendszer, az online számlanyitás terjedése –, amely azt jelzi, hogy a hazai piac is dinamikus átalakuláson esik át.


