BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megcélozza a frankfurti tőzsdét a Daimler Trucks

A Daimler részvényei 3,3 százalékos drágulással éves csúcsuk közelében, 58,5 eurón zárták a kereskedést szerdán, miután napvilágot látott a hír, hogy teherautó-gyártó üzletágának leválasztására készül a konszern.

A német üzleti napilap, a Handels­blatt több forrásból is arról értesült, hogy már a jövő év végén, de legkésőbb 2022 elején a frankfurti tőzsdére léphet a divízió. Az autógyártó szóvivője egyelőre nem erősítette meg a hírt.

Első pillantásra a lépés nem ígér átütő sikert, hiszen a Daimler Trucks A. G. üzemi nyeresége a járványkrízis szorításában az idei első három negyedévben szinte lenullázódott, 99 százalékkal, 2,22 milliárdról 32 millió euróra zuhant az előző év azonos időszakához képest. Az árbevétel eközben ötödével, az eladott járművek száma pedig harmadával zsugorodott. Ennek dacára több szempont is az elgondolás mellett szól. Először is 2020 a járványtól függetlenül sem lett volna épp a teherautók éve. Az iparág ugyanis a hosszú ideig tartó felívelést követő ciklikus visszaesési fázisba került. Jövőre viszont már élénkülhet a piac, a speditőrök pótolhatják idén elmaradt megrendeléseiket. Mindez az időközben a Daimlernél elhatározott költségcsökkentés hatásával párosulva nagyot javíthat a cég teherautó-divízió­jának kilátásain.

Az elsődleges nyilvános részvénykibocsátás (IPO) és a tőzsdére lépés simán lebonyolítható egy éven belül, hiszen a tavaly novemberi átalakulás óta a Daimler már csupán egy holdingszervezet, amely három, jogilag független társaság – autó, teher­autó, pénzügyi szolgáltatások – működését fogja össze. Noha a cégvezetés folyamatosan hangsúlyozza, hogy a vállalat egyben tartása a cél, 700 millió eurót költöttek az új struktúra kialakítására, amit az IPO-val koronázhatnának meg. Ráadásul a holdingközpontban erős a bizalom Martin Daum, a Daimler Trucks első embere iránt, miután 2006 és 2019 között a divízió észak-amerikai leányvállalatát, a Freightlinert a világ legnyereségesebb teherautó-gyártójává tette. Európában ellenben sok még a tennivaló, minőségi problémák és a hiányos értékesítési hálózat miatt az üzletág piaci részesedése 2014 óta 5 százalékponttal, 19,3 százalékra csökkent.

Ola Kallenius Daimler-vezérigaz­gató a holding 60 milliárd eurós tőzsdei kapitalizációját nagymértékben növelni akarja az önállóság megőrzése érdekében, és erre a problémák ellenére a legjobb recept a Daimler Trucks IPO-ja lehet. Az új tőzsdei cég értéke elérheti a 30 milliárd eurót – mondta Arndt Ellinghorst, a Bernstein elemzője, aki úgy látja, stratégiai előnyt hozhat a koncepció. A menedzsment a közelmúltban felröppent piaci spekulációktól is megrettenhetett, amelyek szerint a Tesla számára ideális akvizíció lehetne a főként luxusautóiról ismert stuttgarti gyártó.

A Daimler Trucks

244

ezer teherszállítót gyártott le szeptemberig, harmadával kevesebbet

a tavalyinál

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.