BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vártnál kisebb a Wizz Air vesztesége

Veszteségről számolt be tegnap a Wizz Air és az EasyJet is, ráadásul a következő negyedévben sem várható lényeges javulás.

A Wizz Air részvényei több mint 4 százalékos erősödéssel reagáltak a cég tegnap reggel publikált gyorsjelentésére, bár a fapados légitársaság az üzleti éve december végén lezárt harmadik negyedéről készült beszámolóban 115 millió euró nettó veszteségről adott számot. Cinkotai Norbert, a KBC Securities vezető elemzője szerint a befektetők valamivel nagyobb mínusztól tartottak. A második negyedévben pedig még nagyjából 135 millió euró volt a deficit. A menedzsment a bizonytalan helyzet miatt nem fogalmazott meg előrejelzést, azt viszont kiemelte, hogy a januártól márciusig tartó időszakban továbbra is alacsony szinten lehetnek a kapacitások, ám idővel, a vakcinák rendelkezésre állásával, javulhatnak a kilátások.

A veszteséges működésen nincs is mit csodálkozni, hiszen a légi közlekedés a turizmus mellett a pandémia által legjobban sújtott szektor. Összehasonlításképpen: noha a szintén tegnap jelentő, nyugat-európai fókuszú EasyJet diszkont-légitársaság nem adta meg a nettó eredményét, azért az jól látszik a mérlegéből, hogy az előző év azonos időszakához képest 88 százalékkal, 165 millió angol fontra (1 GBP = 1,13 euró) csökkenő bevételével 588 millió fontos költséget állított szembe. Johan Lundgren vezérigazgató szerint a közeljövőben is heti 40 millió font elégetésével kalkulálnak. A Wizz Air 150 millió eurós bevétele egyébként 76 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi bázisértéktől.

Az utasszám a Wizz Airnél éves bázison 77 százalékkal, 2,3 millióra esett, míg az EasyJet gépeire 2,9 millió menetjegyet váltottak, 87 százalékkal kevesebbet, mint egy éve. Lundgren úgy véli, a következő negyedévben a főként a brit piacot kiszolgáló cég maximum 10 százalékát repülheti kapacitásának – a lezárt negyedévben ez a mutató 18 százalékon állt.

Szintén növelte a magyar vezetésű vállalat részvényeseinek komfortérzetét, hogy a menedzsment szerint a cég változatlanul 24-30 hónapnyi tartalékokkal rendelkezik, még abban az esetben is, ha ezalatt egyik gépe sem szállhat fel. A cég idén már egy 500 milliós euró­kötvény-kibocsátáson is túl van. A cégvezetés azt is megerősítette, hogy a mostani változásokból strukturálisan győztesként kíván kijönni a Wizz Air. Erre pedig Cinkotai Norbert lát is esélyt, mégpedig az olcsóbb működési modell miatt.

Pénzzel az EasyJet is jól el van látva, korábbi 1,1 milliárd fontos likviditását a múlt héten a brit kormány támogatásával egy 1,4 milliárdos hitellel fejelte meg. Russ Mould, a szigetországban működő AJ Bell befektetési igazgatója ennek kapcsán megjegyezte, hogy az EasyJet folyamatosan kölcsönökre szorul, mivel bevételei nem tartanak lépést a ráfordításaival. Mint hozzátette, az EasyJet másik problémája, hogy néhány riválisa – nevezetesen a Wizz Air és a Ryanair – alacsonyabb költségekkel üzemel, és ezért rugalmasabbak, és a helyzet javulása esetén gyorsabban visszaépíthetik kapacitásaikat.

A Bernstein elem­zője, Daniel Rös­ka, ugyanakkor úgy véli, hogy az Easy­Jetnek csupán a vártnál jobban elhúzódó járványhelyzet esetén lenne szüksége újabb tőkére. Röska a Wizz Air jelentését is kommentálta. A Wizz Air mérlege még mindig az egyik legjobb az ágazatban – mondta –, az 1,2 milliárd eurós tartalékát elnézve pedig nem valószínű, hogy még egy jó darabig likviditási problémái lennének.

Az EasyJet részvényei 3 százalékkal emelkedtek tegnap napközben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.