A Wizz Air részvényei több mint 4 százalékos erősödéssel reagáltak a cég tegnap reggel publikált gyorsjelentésére, bár a fapados légitársaság az üzleti éve december végén lezárt harmadik negyedéről készült beszámolóban 115 millió euró nettó veszteségről adott számot. Cinkotai Norbert, a KBC Securities vezető elemzője szerint a befektetők valamivel nagyobb mínusztól tartottak. A második negyedévben pedig még nagyjából 135 millió euró volt a deficit. A menedzsment a bizonytalan helyzet miatt nem fogalmazott meg előrejelzést, azt viszont kiemelte, hogy a januártól márciusig tartó időszakban továbbra is alacsony szinten lehetnek a kapacitások, ám idővel, a vakcinák rendelkezésre állásával, javulhatnak a kilátások.
A veszteséges működésen nincs is mit csodálkozni, hiszen a légi közlekedés a turizmus mellett a pandémia által legjobban sújtott szektor. Összehasonlításképpen: noha a szintén tegnap jelentő, nyugat-európai fókuszú EasyJet diszkont-légitársaság nem adta meg a nettó eredményét, azért az jól látszik a mérlegéből, hogy az előző év azonos időszakához képest 88 százalékkal, 165 millió angol fontra (1 GBP = 1,13 euró) csökkenő bevételével 588 millió fontos költséget állított szembe. Johan Lundgren vezérigazgató szerint a közeljövőben is heti 40 millió font elégetésével kalkulálnak. A Wizz Air 150 millió eurós bevétele egyébként 76 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi bázisértéktől.
Az utasszám a Wizz Airnél éves bázison 77 százalékkal, 2,3 millióra esett, míg az EasyJet gépeire 2,9 millió menetjegyet váltottak, 87 százalékkal kevesebbet, mint egy éve. Lundgren úgy véli, a következő negyedévben a főként a brit piacot kiszolgáló cég maximum 10 százalékát repülheti kapacitásának – a lezárt negyedévben ez a mutató 18 százalékon állt.
Szintén növelte a magyar vezetésű vállalat részvényeseinek komfortérzetét, hogy a menedzsment szerint a cég változatlanul 24-30 hónapnyi tartalékokkal rendelkezik, még abban az esetben is, ha ezalatt egyik gépe sem szállhat fel. A cég idén már egy 500 milliós eurókötvény-kibocsátáson is túl van. A cégvezetés azt is megerősítette, hogy a mostani változásokból strukturálisan győztesként kíván kijönni a Wizz Air. Erre pedig Cinkotai Norbert lát is esélyt, mégpedig az olcsóbb működési modell miatt.
Pénzzel az EasyJet is jól el van látva, korábbi 1,1 milliárd fontos likviditását a múlt héten a brit kormány támogatásával egy 1,4 milliárdos hitellel fejelte meg. Russ Mould, a szigetországban működő AJ Bell befektetési igazgatója ennek kapcsán megjegyezte, hogy az EasyJet folyamatosan kölcsönökre szorul, mivel bevételei nem tartanak lépést a ráfordításaival. Mint hozzátette, az EasyJet másik problémája, hogy néhány riválisa – nevezetesen a Wizz Air és a Ryanair – alacsonyabb költségekkel üzemel, és ezért rugalmasabbak, és a helyzet javulása esetén gyorsabban visszaépíthetik kapacitásaikat.
A Bernstein elemzője, Daniel Röska, ugyanakkor úgy véli, hogy az EasyJetnek csupán a vártnál jobban elhúzódó járványhelyzet esetén lenne szüksége újabb tőkére. Röska a Wizz Air jelentését is kommentálta. A Wizz Air mérlege még mindig az egyik legjobb az ágazatban – mondta –, az 1,2 milliárd eurós tartalékát elnézve pedig nem valószínű, hogy még egy jó darabig likviditási problémái lennének.
Az EasyJet részvényei 3 százalékkal emelkedtek tegnap napközben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.