BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sanyarú esztendőt zárt a Boeing

Hatalmas veszteséget szenvedett el a Boeing a negyedik negyedévben is. Valamennyi géptípusára csökkent a kereslet egyrészt a járvány következtében, másrészt a botrányok miatt.

A Boeing 12 milliárd dolláros rekordveszteséget halmozott fel tavaly – közölte tegnap a társaság, és a rossz hírt megfejelve azt is bejelentette, hogy az új 777X típusú repülőgép kereskedelmi forgalmazását immár harmadszor elhalasztották. A járvány miatt ugyanis szinte teljesen megszűnt a kereslet a legnagyobb, széles törzsű utasszállítókra, a légitársaságok a szigorú nemzetközi utazási korlátozásokra hivatkozva sorra mondják vissza korábbi megrendeléseiket. A 777-es minijumbo nagyobb méretű változata 2023 végéig már egészen biztosan nem kerül forgalomba, ezért a fejlesztés 6,5 milliárd dolláros adózás előtti költségét veszteségként kellett elkönyvelniük. Eredetileg tavaly kellett volna megkezdeni a szállításokat, amelyeket 2022-re ütemeztek át. Tim Clark, az Emirates légitársaság elnöke szerint viszont cége csak 2024-ben veheti át az első 777X-es gépet.

A légi közlekedés történelmi léptékű visszaesése a Boeing 787 Dream­linerek értékesítését is ellehetetlenítette, ezek a gépek is tucatjával maradnak a cég nyakán, akárcsak a 737 MAX típusúak, amelyekből 450 darabos a készlet. A Dreamlinerek kiszállítását még az idén, közvetlenül a korlátozások kivezetése után újra akarják indítani, miután tavaly mindössze 53 ilyen gép kelt el, 70 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben. Iparági elemzők szerint a ­Boeing 787-esek értékesítése a legjobb esetben is csak 2024-ben érheti el a tavalyelőtti szintet.

A legtöbb problémát okozó 737 MAX típusú, keskeny törzsű repülőkből – amelyek közül kettő lezuhant, 346 ember halálát okozva – januárban 13-at, tavaly decemberben pedig 27-et szállítottak le a megrendelőknek, miután az Egyesült Államok légügyi hatósága a húsz hónapig tartó tilalom után kiadta rájuk a felszállási engedélyt. Tegnap egyébként Brazília és Kanada után az Euró­pai Unió is engedélyezte a gépek üzemeltetését. Kínában azonban még a döntés időpontját sem tették közzé. Bár Peking már feloldotta a járvány miatt elrendelt korlátozásokat, a Boeing vezetése nem számít jelentős kínai megrendelésekre. A fentiek következtében a negyedik negyedévben a Boeing nettó vesztesége az előző évi egymilliárdról 8,4 milliárd dollárra dagadt. Az egy részvényre jutó eredmény (EPS) mínusz 15,3 dollár lett, miközben az elemzői konszenzus mínusz 1,8 dollárról szólt. A társaság bevételei a bázishoz mérten 15 százalékkal, 15,3 milliárd dollárra zuhantak. A Boeing részvénye 3 százalékos árfolyameséssel, 196 dolláron indította a kereskedést.

Növekedésre számít a Cessna gyártója

A Cessna kisrepülőket gyártó, emellett a védelmi iparban is tevékenykedő amerikai Textron korrigált nettó EPS-e a negyedik negyedévben az előző évi 1,11 dollárról 1,06 dollárra süllyedt, míg éves szinten a 2019-es 3,74 dollárról 2,07 dollárra csökkent. A cég 2021-re 12,5 milliárd dollár bevételt tűzött ki célul a tavalyi 11,7 milliárd dollár után, tisztított EPS-ét pedig 2,7 és 2,9 dollár közé lőtte be. A Textron tavaly 122 repülőt adott el, nyolccal kevesebbet, mint 2019-ben. | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.