BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Volvo is lezárja a benzinkorszakot

Míg az elektromos személyautók gyártására átálló Volvo Car nem bízik az üzemanyagcellás meghajtás jövőjében, a haszonjárműveket készítő Volvo Trucks a Daimlerrel éppen ennek a hajtásláncnak a fejlesztésére szövetkezett.

A személyautókat gyártó Volvo Cars 2030-tól csak és kizárólag elektromos meghajtású autókat árusít – jelentette be tegnap a svéd illetőségű, ám a kínai Geely tulajdonában lévő cég. Addigra a belső égésű motorokkal szerelt és a hibrid gépkocsik gyártásával is felhagynak. Az autógyártó a modellpaletta egyszerűsítésére és az online értékesítés felfuttatására is hangsúlyt helyez. A bejelentéssel a GM, a Volkswagen és társaik után egy újabb jól ismert piaci szereplő vállalt önként határidőt az átállásra. A Volvo szóvivője ugyanakkor a BBC-nek azt is elmondta, hogy nem bíznak az üzemanyagcellás autókban, mivel egyfelől nem látnak elég erős keresletet irántuk, másrészt a hidrogén mint üzemanyag elérhetőségét is kérdésesnek tartják, szemben az egyszerűen telepíthető elektromos töltőállomásokkal. A Volvo Car és a Geely amúgy a múlt hónapban eldöntötte, hogy elállnak korábbi egyesülési tervüktől, csupán az e-autókhoz szükséges alkatrészek fejlesztésére és gyártására kötnek együttműködési megállapodást.

Hasonló utat választott a Volvo Carról évekkel ezelőtt leválasztott, svéd tulajdonban maradó Volvo Trucks is, amely a Daimler – szintén önállósodás előtt álló – nehézgépkocsi-gyártó részlegével dolgozik együtt. Érdekes, hogy amíg a Volvo Car nem bízik az üzemanyagcellás hajtásláncban, a haszonjárműgyártók épp azt akarják elérni, hogy az évtized végén ki tudjanak jönni a hidrogénhajtású járműveikkel. A Volvo Trucks ennek érdekében 600 millió euróért 50 százalékos részesedést vásárolt a Daimler Truck Fuel Cell nevű vállalatban, amelyet Cellcentricre keresztelnek át. Merőben más gondokkal küszködik a Nasdaqon jegyzett kínai NIO, amelynek – friss gyorsjelentése szerint – a negyedik negyedévben is folytatódott a 2020 egészében látott növekedése, legalábbis ami a volument és az árbevételt illeti. A Tesla egyik fő riválisának tartott – kizárólag e-autókat gyártó – cég ugyanis az előző év azonos időszakához képest több mint kétszer annyi, 17 353 autót értékesített októbertől december végéig, míg árbevétele éves alapon 133 százalékkal, egymilliárd dollár fölé emelkedett. A NIO negyedéves nettó vesztesége pedig éves alapon 52 százalékkal, 213 millió euróra mérséklődött.

A probléma csak az, hogy az elemzők még kisebb mínuszt vártak, illetve hogy az előző negyedévhez mérten 33 százalékkal nőtt a cég vesztesége. Ráadásul elég borúsra festették a jövőképet is. A memóriacsipek és az akkumulátorok hiánya miatt ugyanis – vélte William Li cégalapító – a havi termelés a második negyedévben a jelenlegi tízezerről újra visszaesik 7500 darabra, és csak júliustól futtatják fel ismét a termelést, hogy december végéig teljesíthessék a 150 ezer darabos éves gyártási tervet. A részvények árfolyama a zárás utáni kereskedésben 4 százalékkal gyengült.

Megtört a Stellantis

A Peugeot és a Fiat Chrysler fúziójával létrejött Stellantis autógyártó hétfőn a michigani ügyészségen elismerte a Fiat Chrysler bűnösségét az amerikai UAW autóipari szakszervezet vezetőinek korrumpálása ügyében. Az olasz-amerikai cég 2009 és 2016 között összesen 3,5 millió dollár értékben fizette le a szakszervezeti tisztségviselőket. A Fiat korábban éveken át tagadta a terhére rótt bűncselekményeket. A Stellantis abba is önként beleegyezett, hogy 30 millió dollár bírságot fizet, illetve hogy jogkövető magatartását három éven keresztül ellenőrzik. | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.