BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növelheti előnyét a Toyota, hisz mások lassítanak

Murányi Ernő | Alaposan meglepte riválisait a Toyota, amikor a minap bejelentette, hogy a teljesítményét egyáltalán nem fogja vissza a globális csiphiány. Miközben a Teslától a Stellantison, a GM-en, a Volkswagenen és a Nión át a Hondáig és a Fordig egymás után jelentik be az autógyártók, hogy lassítják vagy szüneteltetik az összeszerelést, a világ legnagyobb autógyártója az e hónap végén befejeződő üzleti évében növelte a termelést, aminek eredményeként legújabb előrejelzésében az időszak egészére 54 százalékos profitbővülést vár.

A Toyota volt az egyetlen gépkocsigyártó, amely kellőképpen felkészült a csiphiányra – mondta el a Reutersnak az autós audiorendszerek és kijelzők előállítására specializálódott Harman International munkatársa is, aki szerint már novemberben érzékelhető volt, hogy egyre nehezebb hozzájutni például a szórakoztatóelektronikai termékekben elengedhetetlen központi processzoregységhez (CPU).

Noha a Harman nem gyárt csipeket, a Toyotával megkötött hosszú távú beszállítói szerződése alapján köteles garantálni, hogy legalább négy hónapra előre elegendő félvezetővel rendelkezik digitális termékei előállításához.

A félvezetők is szerepelnek ugyanis a japán autógyártó 500 kiemelt alkatrészt tartalmazó listáján, amelyekből biztonságos ellátást követel meg a beszállítóitól.

A tokiói székhelyű konszern egyébként a korábbi – általa kifejlesztett – just-in-time (éppen időben) beszerzési rendszerét a 2011-es fukusimai cunamit követően változtatta meg, amikor drámai módon tapasztalta meg, hogy például a félvezető-rendelések átfutási ideje túl hosszú ahhoz, hogy egy ilyen pusztító katasztrófa után gyorsan helyreálljon az ellátási lánc. A Toyota tehát mostani kivételes helyzetét annak köszönheti, hogy a sokk után nem habozott lecserélni azt a beszerzési rendszert, amelynek a korábbi sikereit köszönhette.

A Toyota mérnökei szerint azonban van a cégnek még egy nagy előnye a vetélytársaival szemben, mégpedig az, hogy a csipekkel kapcsolatos minden technológiát mélységében is értik a szakemberei, azaz a beszállított alkatrészek számukra nem csupán egy fekete dobozként jelennek meg.

A csiphiány kapcsán amúgy a legújabb információkat az idei várakozásait tegnap publikáló, német Continental autóalkatrész-beszállító szolgáltatta. A cég szerint az első negyedévben nagyon nagy, a másodikban már lassan csökkenő hatással lesz a jelenség a termelésükre, de bizonyos területeken egész évben érzékelik. Szintén friss hír, hogy a Tesla a Model 3-as és Model Y autóira is két hónappal növelte a szállítási határidőt, míg a GM három észak-amerikai üzemében is április közepéig meghosszabbította a gyártás felfüggesztését.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.