BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy csapásra elárasztották az új buszok Budapestet, de máris tudják, mire fogják lecserélni őket: ezeken a vonalakon állnak forgalomba – fotók

Új csuklós buszokat kapott a fővárosi közösségi közlekedés, az egyik legforgalmasabb útvonalon járnak majd Budapesten. Egy új busz akár 15-20 autót is kiválthat.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) flottája 142 új, környezetbarát, Mercedes-Benz gyártmányú, Citaro G (628 03) típusú, a legmodernebb dízel technológiával felszerelt, alacsony padlós, csuklós autóbusszal bővült – derült ki az Arriva Hungary Zrt. keddi sajtótájékoztatóján.

Az új buszok például a 7-es busz vonalán is járnak majd / Fotó: Budapesti Közlekedési Központ

Az  Arriva Hungary Zrt. vezérigazgatója, Körmendi Anikó elmondta, hogy terveik szerint 2025–2027-ben több mint 200 új busz forgalomba állítását tervezik, és a most forgalomba álló 110 plusz 32 jármű a legkorszerűbb Euro VI-os dízelmotorral, alacsony padlós kivitelben készült, és kifejezetten a nagy utasforgalmú városi vonalakra tervezték. A típus kiváló utaskomfortot, fejlett biztonsági rendszereket – köztük a holttérfigyelő Sideguard Assist rendszert –, valamint energia-visszanyerő fékrendszert kínál.

Hamarosan elektromos buszok is jönnek

A cégvezető szerint a vállalat elkötelezett a fenntartható közlekedés mellett, ezért az Andor utcai telephelyüket a zéró emissziós jövő érdekében fejlesztik, és jövőre már elektromos buszokat is forgalomba állítanak. Elmondása szerint az új dízeljárművek is megfelelnek a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak, hosszú távon azonban a cél a zéró kibocsátás és a tisztább városi levegő biztosítása.

Az Arriva számára Körmendi Anikó szerint a közösségi közlekedés az emberekről szól, ezért is törekednek arra, hogy a buszvezetői hivatás a fiatalok és a nők számára is vonzó karrierlehetőség legyen. Tájékoztatott, hogy az elmúlt években sikerült csökkenteni a járművezetők átlagéletkorát, miközben a női dolgozók aránya is növekedett.

Kiemelte azt is, hogy 

egy jól működő közösségi közlekedési rendszer nem csupán alternatívája az egyéni autózásnak, hanem kulcsa egy élhetőbb fővárosnak.

Ez ugyanis kevesebb dugót, tisztább levegőt, halkabb utcákat és egyre több zöldfelületet jelent. Minden egyes busz, amely kivált 10-15 személyautót a forgalomból, hozzájárul ahhoz, hogy Budapest élhetőbb, egészségesebb és fenntarthatóbb város legyen, ami a vezérigazgató szerint közös ügyünk.

Az új buszok a külvárosokat is érintik

Bodor Ádám, a Budapesti Közlekedési Központ mobilitási vezérigazgató-helyettese közölte, a Budapesten zajló nagyszabású flottamegújítás miatt az új dízelautóbuszok és az ArrivaBushoz hamarosan érkező elektromos buszok is hozzájárulnak ahhoz, hogy az utasok kényelmesen és fenntarthatóan közlekedhessenek, és a főváros is közelebb kerülhessen kitűzött klímacéljaihoz.

új busz
A BKK új buszai / Fotó: Budapesti Közlekedési Központ

Elmondása szerint ezek a járművek pontosan olyanok, amilyeneket a mai utasok elvárnak egy európai nagyvárosban, modernek, kényelmesek, biztonságosak és könnyen hozzáférhetők. 

Mindezt az alacsony padlós kialakítás, a klímarendszer, a fedélzeti kamerák és a korszerű utastájékoztató rendszer biztosítja.

Bodor Ádám arra is elékeztetett, hogy az elmúlt öt évben 360 busz, 55 troli és 26 új villamos csatlakozott a budapesti flottához, régi járműveket is kiváltva, valamint új kapcsolatokat is teremtve. Szerinte ezzel új korszak kezdődött Budapest közösségi közlekedésében, és azt akarják, hogy ez ne törjön meg.

Elmondta azt is, hogy a járművek július 31-től olyan útvonalakon állnak majd szolgálatba amelyek a város külső területein – például Budafokon és Újpalotán is áthaladnak majd (tehát a 7-es busz vonalán járnak), később pedig Csepelre, Soroksárra és Pesterzsébetre is utazhatnak velük az emberek.

A gyártó képviseletében Thomas Tonger, a Daimler Buses GmbH európai értékesítési vezetője szintén a Citaro G típus biztonságosságára, illetve környezetbarát és gazdaságos üzemeltetésére hívta fel a figyelmet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.