Tokióban több mint 3 százalékos mínuszban fejezték be a kereskedést tegnap a Toyota, a Honda és a Nissan részvényei, miután pénteken tűz ütött ki a három autóipari óriást mikrocsipekkel ellátó japán Renesas Electronics legnagyobb üzemében. Ráadásul a lángok a nakai gyár legkritikusabb területén csaptak fel, a félvezetőkészletek szennyeződésének elkerülése érdekében a teljes termelést azonnal le kellett állítani. A The Japan Times úgy tudja, hogy az elektromos hálózat hibája miatt gyulladt ki az egyik bevonatolóberendezés, és csaknem 600 négyzetméter égett le. A Renesas részvényeinek árfolyama 4,9 százalékkal zuhant. Mindhárom autógyártó felső vezetése válságtanácskozáson elemezte a kényszerleállás lehetséges hatásait. „Gyűjtjük az információkat, hogy felmérjük, mennyiben érint bennünket a havária” – mondták a Hondánál.
„Attól félek, hogy a káreseménynek nagyon súlyos következményei lesznek” – nyilatkozta Sibata Hidetosi, a Renesas vezérigazgatója is. Mint mondta, a társaság bevételei a termeléskiesés miatt mintegy 17 milliárd jennel (156 millió dollár) eshetnek vissza.
A Renesasnál keletkezett tűz tovább rontja a globális autóipar alkatrészellátását, most már az előrelátó beszerzési politikája miatt a válságból eddig kimaradt Toyota termelése is megszenvedheti a csiphiányt. A kialakult helyzettel kapcsolatban Sibata már március 12-én úgy fogalmazott, hogy az egész első fél évben nehéz marad a helyzet, de a problémák még a második fél évre is áthúzódhatnak.
A Bloomberg szerint a Renesas forgalmának 6,6 százalékát a Toyota, további összesen 6 százalékát a Volkswagen, a Honda és a Nissan vásárlásai teszik ki. „Ez egy szörnyű hír a gépjárműellátási lánc számára, a jövőben sokkal nagyobb alkatrészkészleteket kell majd raktáron tartani” – emelte ki Vakaszugi Maszahiro, a Bloomberg Intelligence elemzője.
A Renesasnak egyébként hat telephelye van Japánban. A nakai üzem N3-as épületében, ahol a tűz keletkezett, a 300 milliméteres ostyákat gyártják, amelyek a vállalat legfejlettebb termékei. A Renesas globális szinten is az egyik legfontosabb csipgyártó. A Toyota mellett a másik nagy vevője az elektronikai cikkeket előállító, szintén japán Ryosan. A The Japan Times szerint a cég már azon dolgozik, hogy a kiesés pótlására a többi öt üzemében felpörgesse a termelést. Az azonban biztos, hogy Nakában körülbelül egy hónapos leállással kell számolni.
A tűzesetet az egész tokiói börze megsínylette, a péntekig nyolc napon keresztül emelkedő Topix index 1,1 százalékkal, míg a japán részvények elitklubját képező Nikkei 2,1 százalékkal gyengült. Európában viszont erősödtek a rivális csipgyártók papírjai, a német Infineon például délutánig 3 százalékkal, a svájci bejegyzésű STMicroelectronics pedig 1,8 százalékkal drágult.
A Stellantis és a Ford is szenved
A hét végén jelentette be a Stellantis, hogy a csiphiány miatt Ram 1500 típusú kisteherautóit nem tudja készre gyártani amerikai (Warren, Michigan) és mexikói üzemében. Ugyan nem állnak le teljesen a gépkocsik összeszerelésével, de a hiányzó alkatrészeket még hetekig nem tudják beépíteni. Ugyanebből az okból a Ford március 29-ig leállítja ohiói gyárát, Kentuckyban pedig az eddigi három helyett csupán két műszakban termelnek. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.