BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meglepően jól teljesítettek a detroitiak

Miután a Ford részvényárfolyama a múlt héten nagyot esett a csiphiány lesújtó következményeinek taglalása után, a tegnap első negyedéves számait közreadó Stellantis és a GM vezetői inkább eltekintettek a részletek ismertetésétől.

Ritkán fordul elő, hogy egy cég kétszer akkora egy részvényre jutó adózatlan korrigált profitot (EPS) ér el, mint amire az elemzők számítanak, ám tegnap a General Motors (GM) pontosan ezt tette. A konszenzus által becsült 1,04 dollárral szemben ugyanis 2,25 dollár került a beszámoló alsó sorába, és mindezt úgy érte el a GM, hogy a forgalma mindössze 32,5 milliárd dollár volt, 200 millió dollárral kevesebb, mint amennyivel a konszenzus számolt. Egy éve a cég adózás előtti EPS-e még alig érte el a 62 centet. Az észak-amerikai autógyártó megerősítette, hogy éves szinten a csiphiány negatív hatását is bekalkulálva 10-11 milliárd dolláros bruttó nyereséget vár. Mary Barra vezérigazgató szerint a nehézségek nem fognak ki rajtuk, és az eső fél évben 5,5 milliárd dollárra duzzad a cége adózás előtti nyeresége. A GM részvényei 4 százalékos drágulással reagáltak szerdán a bejelentésre.

Dinamikus pro forma növekedéssel zárta első negyedévét a Stellantis – közölte szintén tegnap az olasz-francia-amerikai autógyártó. Richard Palmer pénzügyi vezérigazgató-helyettes kiemelte, hogy az iparágat világszerte sújtó félvezetőhiány ellenére sikerült az értékesítési darabszámot növelni, és ez ráadásul még az árazást sem befolyásolta. A pro forma számítás egyébként azért indokolt, mert a Fiat-Chrysler és a Peugeot SA egyesüléséből csupán január 17-én jött létre a Stellantis multinacionális konszern, ezért a tavalyi első negyedév adatait, valamint az idei év első 16 napját úgy vették figyelembe, mintha a fúzióra 2020. január elsején került volna sor. Mindezt figyelembe véve éves összevetésben az eladott autók száma 11 százalékkal, 1,567 millió darabra emelkedett, a társaság bevételei pedig 14 százalékkal, 37 milliárd euróra gyarapodtak, így a társaság megvédte piacvezető pozícióját Európában és Dél-Amerikában is.

A cég részvényei a gyorsjelentés közzétételét követően 1,4 százalékkal drágultak Párizsban, fittyet hányva Carlos Tavares vezérigazgató figyelmeztetésére, hogy a csiphiány következményei még egy darabig súlyosbodni fognak, és még jövőre is akadozhat a termelés. Bár az is igaz, hogy az Európai Unió által kitűzött szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítése kapcsán viszont optimistán nyilatkozott, úgy vélte, idén már önerőből is eléri a cégcsoport a kívánt, kilométerenként 95 grammos szintet, nem kell többé a Teslától kreditpontokat vásárolniuk.

A Ford esetében a vártnál jobb eredmény dacára sem voltak ilyen megértők a múlt héten a befektetők, amikor a menedzsment őszintén bevallotta, hogy 1,1 millió darabbal kevesebb autót tudnak előállítani 2021-ben a csipkrízis miatt. Több mint 9 százalékkal zuhant a részvények jegyzése egyetlen nap alatt, persze hozzá kell tenni, hogy az említett gyártáskimaradás mintegy 30 százalékos mínuszt okoz idén üzemieredmény-szinten. A detroiti óriás a piac által várt egy részvényre jutó nettó nyereség (ESP) négyszeresét, 89 dollárcentet gazdálkodott ki az első negyedévben, a 32,23 milliárd dolláros bevételi várakozással szemben pedig 33,6 milliárd dolláros forgalmat ért el. A Ford első embere, John Lawler a meglepően jó eredményeket a költségcsökkentéssel, a drágább modellekre indított akciókkal, valamint a csoporthoz tartozó Ford Credit magasabb profitjával magyarázta.

Azóta rendelkezésre állnak már a Ford áprilisi értékesítési adatai is, eszerint 2020 negyedik hónapjához mérten a volumen 57 százalékkal nőtt. Ellentmondásosan alakult viszont az e-autók értékesítése a cégnél, mivel összességében 262 százalékkal, 11 172 gépkocsira nőtt, ellenben a zászlóshajó Ford Mustang Machből csupán 1951-et adtak el, míg márciusban 2637, februárban pedig 3739 darab kelt el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.