Szeptemberben 12 648 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly szeptemberi szinthez képest 6, az előző hónaphoz képest pedig 16 százalékos növekedést jelent. 2020 februárja, vagyis a koronavírus-járvány kitörése óta nem tapasztalhattunk ekkora forgalmat a használtimportban.

Fotó: Kallus György / VG

„A használtautó-behozatal felfutásában a korábbi utazási korlátozások feloldása mellett jelentős szerepe van az újautó-kínálat visszaesésének is – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Egyre súlyosabb csiphiánnyal szembesül a piac, ami a gyártásban hosszabb-rövidebb leállásokat, a megrendelések teljesítésében pedig jelentős határidő-növekedéseket jelent. A hazai újautó-eladások ennek hatására az elmúlt hónapban már 17 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbi mennyiségtől, a vásárlók egy része pedig új autó helyett inkább gyorsan elérhető használt gépkocsit keres magának.” Az első negyedévben az importált használt autók mennyisége még 18 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi értékektől.

Így az importált használt autók mennyisége a JóAutók.hu előrejelzése szerint az év hátralévő részében is magas szinten marad, vagyis az idén jó eséllyel a tavalyi 130 400-nál több használt gépkocsi áramlik majd be az országba. „Az újautó-piac lassulása és a használtimport felfutása ismét kedvezőtlen irányba változtathatja a hazai jűrműpark összetételét, mivel a behozott használt autók közel kétharmada legalább 10 éves. Az ennek a korcsoportnak megfelelő műszaki állapotú autók ismét fokozódó beáramlása környezetvédelmi szempontból is aggályokat vet fel, ami a jelenlegi intézkedéseken (konkrétan hat évnél vagy 160 ezer kilométernél többet futott behozott gépkocsik ez évtől kötelezővé tett környezetvédelmi vizsgáján) túl esetleg további adminisztrációs korlátozásokat is szükségessé tehet” – tette hozzá Halász Bertalan.