Messze jobb első negyedéves eredményeket tett le az asztalra szerdán a Magyar Telekom, mint amit az elemzői konszenzus várt, az előző évi bázisról nem is beszélve, amit fényévekkel vert a cég. Az elemzők azonban nem tévedtek akkorát, mint amit a látszat mutat, hiszen a társaság eladta Pan-Inform nevű információs-technológia (IT) leányvállalatát 3,3 milliárd forintért. Amennyiben pedig ezt az egyszeri bevételt levonjuk a cég által a legfontosabb sorokon közölt eredményekből, máris ott vagyunk a konszenzus közelében.

Inside A T-Mobile Retail Store, Operated By Magyar Telekom Nyrt., Ahead Of Earnings
Fotó: Bloomberg

A hazai piacvezető távközlési társaság közel 176 milliárd forint bevételt ért el, amely 8,4 százalékkal múlta felül az előző év azonos időszakának értékesítéseit. A társaság menedzsmentje a fellendülést az ügyfélkör folyamatos bővülésének tulajdonította a tényadatokhoz írt kommentárjában, mivel – mint közölték - továbbra is erős maradt a kereslet a mobil adat, a  széles sávú csomagok és a mobil készülékek iránt is.

A Telekomnál árgus szemmel figyelt EBITDA AL (lízingköltség utáni EBITDA) még meredekebben, 26,4 százalékkal emelkedett főként a kedvező üzleti folyamatoknak köszönhetően, ám sokat lendített az eredményen a Pan-Inform Kft. már említett értékesítése is.

A szabad cash-flow kiáramlás 0,5 milliárd forint, vagyis - a pozitív üzleti eredmények, az alacsonyabb kamatfizetések és az IT leányvállalat értékesítéséből származó egyszeri készpénzbevételek következtében - 16,5 milliárd forinttal kedvezőbb volt, mint egy évvel korábban.

A március végén lezárt időszakban is folytatódott a magyarországi ügyfélkör bővülése: a vezetékes széles sávú előfizetések száma 7,3 százalékkal, a TV-előfizetéseké 6 százalékkal, míg a mobil SIM-bázis 5 százalékkal nőtt éves összehasonlításban.

A magyarországi optikai hálózat penetrációja is tovább fejlődött, március végére elérte a közel 30 százalékot. A mobiladat-használat továbbra is jelentős mértékben, az előző év azonos időszakához képest ugyancsak 30 százalékkal bővült. Az átlagos havi használat elérte a 8,7 gigabájtot.

A vezetékes és mobil hálózatok fejlesztésére való erőteljes összpontosítás - amely elengedhetetlen a kiváló ügyfélélmény megőrzéséhez - folytatódott Magyarországon és Észak-Macedóniában is, a felgyorsított optikai kiépítéssel és a rádiós hozzáférési hálózat (RAN) korszerűsítésével – közölte a cég.

A negyedév során okos kontrollt és konzervatív megközelítést alkalmaztunk a működési költségek terén, növeltük a bruttó fedezetet, illetve sikeresen lezártuk a Pan-Inform Kft. eladását, mindezek lehetővé tették, hogy jelentősen növeljük az EBITDA AL-t 2022 első negyedévében, az előző év azonos időszakához képest” - mondta el egyebek között a gyorsjelentés kapcsán Rékasi Tibor vezérigazgató.

Az értékcsökkenési és amortizációs költségek nagyjából változatlanok maradtak az előző év azonos időszakához mérten, és 35,4 milliárd forintot tettek ki. Mindennek eredményeként a társaság részvényeseire jutó adózott nyereség az előző év azonos időszakához viszonyítva 107,3 százalékkal, azaz több mint a duplájára, 18,5 milliárd forintra hízott.

A lízing és az egyéb pénzügyi kötelezettségek kifizetésére fordított összegek 7,5 milliárd forintra mérséklődtek a tavalyi 8 milliárd forintról. A javulás főként a hosszú fizetési határidővel rendelkező szállítói számlák alacsonyabb kifizetéséhez köthető, amelyek ellensúlyozták a hálózathoz kapcsolódó magasabb lízing-kifizetéseket.

A cég publikus célkitűzései továbbra is 1-3 százalékos bevételbővüléssel és az EBITDA AL 3-5 százalékos növekedésével számolnak. A tőkebefektetés (capex) nagyjából változatlan maradhat, míg a szabad cash-flow a tavalyi 56,2 milliárd forint után elérheti a 70 milliárd forintot.