Bár a brent kitermelése a drágább, most mégis a WTI árazása magasabb. Miközben az amerikai benchmark hordója 114 dollár fölé emelkedett, az északi-tengeri olajat 113 dollár fölött jegyezték. Az amerikai könnyűolaj árjegyzését a tengerentúli és a távol-keleti hírek hajtották felfelé. Amíg Amerikában a szűkös készletek keltenek aggodalmat, és lapértesülések szerint az Amerikai Petróleumügyi Intézet az elmúlt héten 5 millió hordós készletcsökkenést tapasztalt, addig Kínában a Covid terjedése miatti lezárások könnyítésére számít a piac, ami az olajkereslet jelentős emelkedését hozhatja.  

A WTI–brent spread persze a meglepőnek mondható előjel ellenére sem extrém, a hordónkénti 1-2 dolláros árrés szokványosnak mondható. A két benchmark továbbra is együtt mozog. Egyelőre nincs jele olyan piaci anomáliának, mint amilyet egy évtizede láthattunk, amikor a két irányadó olaj árazása közti különbség időnként a 30 dollárt közelítette hordónként. Ennek ellenére nem véletlen, hogy az Egyesült Államok kedden meghosszabbította a Chevron korlátozott engedélyét, amely lehetővé teszi az olajvállalat számára, hogy fenntartsa tevékenységét az embargóval sújtott Venezuelában, s tárgyalásokat folytasson jövőbeni üzleti tevékenységéről. A lépés egyúttal a venezuelai elnök és az amerikaiak támogatását élvező ellenzék közötti tárgyalásokat is ösztönzi, amelyek horizontján immár a szabad választások lehetősége rajzolódik ki. Ám rövid távon az amerikai olajpiac megnyugtatása lehet az elérhető cél. 

144717697 Contract workers fit drill pipe sections on the drilling floor of an oil rig in the Salym oilfields, operated by Salym Petroleum Development NV, near Surgut, Russia, on Thursday, May 17, 2012. The Salym fields in western Siberia are operated jointly with Royal Dutch Shell Plc. Photographer: Alexander Zemlianichenko Jr./Bloomberg via Getty Images
Fotó: Alexander Zemlianichenko / Bloomberg via Getty Images

A kínai újranyitás és az olajkereslet újbóli felfutásának meredeksége viszont továbbra is kérdéses. A Tesla sanghaji gyára a márciusi teljes lezárás enyhítését követően az elsők között indította újra a szerelősort, ám az áprilisi termelés a kijárási korlátozások előtti szint töredékére tehető. Hiába oldották fel a kijárási tilalmat, a gyártást továbbra is fékezte az alkatrészhiány. Nehéz megjósolni, mennyi időbe telik, mire a kínai kikötőkben és logisztikai központokban behozzák a pandémia újabb hullámában felhalmozott lemaradásokat.