Ahogy azt korábban már kiszivárogtatták, a Renault megválik oroszországi koronagyémántjától, ha lehet így nevezni az AvtoVAZ-t. A toronymagasan orosz piacvezetőnek számító, többek között a Ladákat is gyártó AvtoVAZ egy helyi tudományos állami intézetnek, a Nami néven ismert Központi Kutatási és Fejlesztési Autó- és Motorfejlesztési Intézetnek adja át 67,69 százalékos részvénycsomagját, miközben a Renault oroszországi tevékenységeit összefogó holdingját Moszkva önkormányzatára bízza. Mindkét ügyletre áldását adta a Kreml, egyéb feltételeket pedig nem szabtak az orosz hatóságok.

A dog stands in front of Lada automobiles at the parking lot of a Lada car dealership in Tolyatti, also known as Togliatti, on April 1, 2022. - For generations the Russian city of Tolyatti has been synonomous with the maker of one of the country's best-known brands -- the Lada automobile. But with the West piling sanctions on Russia over its military action in Ukraine, Tolyatti and the workers of Avtovaz are bracing for tough times. (Photo by Yuri KADOBNOV / AFP)
Fotó: Yuri KADOBNOV / AFP

A Renault a vételárat nem közölte, de az voltaképpen nem is szükséges, hiszen a szerződésben visszavásárlási opciót kötöttek ki, ennek értelmében hat éven belül visszaállhat a régi rend, bár azt nem tudni, hogy a háború lezárultával milyen körülmények uralkodnak majd az orosz járműgyártásban, amelyet valamennyi ismert nyugati szereplő otthagyott, ki rögtön, önszántából, ki kormányzati noszogatásra. 

A Renault 15 százalékban a francia állam tulajdona, így nehéz elképzelni, hogy Párizsnak ne lett volna köze az ügy rendezéséhez. 

Mindenesetre a megoldási módszer, „az úgy megyek, hogy visszajövök”, mintául szolgálhat az orosz piactól megválni semmiképp sem hajlandó cégeknek. Ebben egyébként a franciák igencsak jeleskednek, az Auchan, a TotalEnergies például a nemzetközi szankciók közepette is foggal-körömmel ragaszkodik oroszországi befektetéseihez.

Márciusban a Renault közölte, hogy a ránehezedő nemzetközi nyomásnak engedve felfüggeszti az oroszországi összeszerelő üzemeinek működését,

viszont a mostani lépéssel Luca de Meo vezérigazgató szerint megteremtették a békés visszatérés lehetőségét, egyben megnyugtatóan gondoskodtak az országban a Renault érdekeltségeinél dolgozó 45 ezer kollégájukról is. A Renault egyelőre 2,2 milliárd euró értékben írta le oroszországi eszközeit első negyedéves gyorsjelentésének tanúsága szerint.