A szigorú Covid-korlátozások miatt a Tesla sanghaji Gigafactoryjának gyártósorát 115,3 ezer villanyautó hagyhatja el a folyó negyedévben, ez a mennyiség harmadával kevesebb az évnyitó három hónap termésénél. Az évi félmillió jármű gyártására tervezett Gigafactoryból április-májusban mindössze 44,3 ezer autó jött ki, míg júniusban legalább 71 ezresre futtatják fel a gyártást.
A napi 2600 autós szint elérését eredetileg május közepére tervezték, de ezzel is megcsúsztak két héttel a Reuters forrásai szerint. S ha a munkások e héten legyártják a célként kitűzött heti 17 ezer Teslát, akkor hazamehetnek, véget ér az április eleje óta tartó bentlakásos időszak az ezt vállaló, sajtóhírek szerint nyolcezer dolgozó számára. Az itt gyártott Model 3-ra és Model Y-ra egyébként legkevesebb tíz hetet kell várni, de a fél éves szállítás sem ritka.
alapító-vezérigazgató áprilisban még azzal nyugtatta az elemzőket, hogy a második negyedév termelése „pariban lesz” az elsőével, ám a tévedett. Nem is keveset, hiszen 63,5 ezer jármű esett átmenetileg a vírus áldozatává. Hogy ezeket egyáltalán összeszerelik-e, arra nincs garancia, Musk ugyanis a recessziótól való félelmében egy sor ellentmondó nyilatkozatot tett a múlt héten, a legutolsó a tömeges elbocsátások helyett épp a létszám bővítéséről szólt.
Elemzők ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy a megcélzott 33 százalékos bruttó haszonkulcsot ebben a negyedévben a kínai korlátozások és a dráguló alapanyagok miatt biztos nem tudja teljesíteni az elektromosautó-gyártó, s ez a tény tovább erodálhatja az év eleje óta már harmadával lejjebb csúszott részvényárfolyamot, ahogy az is, hogy a tavalyi kibocsátás felét sanghaji Gigafactory össze tudja-e szedni magát a pandémia után.
Mindenesetre ehhez újabb dolgozókat vesznek fel. Csütörtökön nyitottak meg 24 mérnöki és gyártásfelügyelői pozíciót, ami ugyan nem egy orbitális szám, de felülírja Musk leépítésekről szóló korábbi terveit.
A helyi nagy rivális, a Nio az első öt hónapban 25,8 ezer luxus villanyautót adott el, ami új rekord a cég történetében. Négy éves működésük alatt most sikerült átlépniük a 200 ezres értékesítési összmennyiséget. A lezárások őket is súlyosan érintették, az áprilist ötezres, a májust hétezres értékesítési darabszámmal zárták.
Az első negyedévben bruttó haszonkulcsuk 19,5 százalékról 14,6 százalékra csökkent, 1,56 milliárd dolláros árbevételük viszont 24,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A Nióba egyelőre tolni kell a pénzt, a cég üzemi szinten 345 millió dolláros veszteséget könyvelhetett el, az egy évvel korábbi hatszorosát, míg a nettó veszteség csak 295 millió dollárra jött ki.
William Bin Li elnök-vezérigazgató azonban inkább a jövőbe tekint, szerinte a Nio rekordra futott megrendelésállománya önmagáért beszél, és állítja, hogy a cég új, elektromos hajtású szedánjai, az augusztusban debütáló ET7 és a rá egy hónapra a kereskedésekbe kerülő a ET5 modellek minden téren sikeresek lesznek. A lezárások, az alkatrészhiány és a költségek emelkedése közepette a folyó negyedévben is elérik a 23-25 ezer darabos értékesítési volument, ami jó esetben 15 százalékos bővülést jelent. Bevételük ötödével, 1,59 milliárd dollárra nőhet.