Nem érkeztek túlzottan jó hírek a General Motors háza tájáról, az amerikai autógyártó második negyedéves profitja elmaradt a várttól, ráadásul Mary Barra vezérigazgató is további nehézségekre hívta fel a befektetők figyelmét. Ezek között megemlítette a járműgyártók életét továbbra is megkeserítő csiphiányt, de nem feledkezett meg a recessziós félelmekről sem.

A Cadillac CT6 of SAIC-GM, a joint venture between SAIC Motor and General Motors, is submerged inside a fish tank in Chengdu city, southwest China's Sichuan province, 23 July 2017.Cadillac was attempting to tap an age old Chinese belief that gold fish bring good luck, many companies therefore have a large fish tank in their reception hall. It appears that Cadillac intents to tap on those feelings, saying in effect that a CT6 is good for business too. (Photo by Wang huan / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
Fotó: Wang Huan / Imaginechina via AFP

A számokra térve, a detroiti óriás nettó 1,14 dolláros egy részvényre jutó nyeresége (EPS) elmaradt az 1,31 dolláros elemzői konszenzustól, az egy évvel ezelőtti 1,97 dolláros EPS-ről nem is beszélve. A profit a vártnál magasabb bevétel dacára esett vissza, hiszen, míg az elemzők 34,8 milliárd dolláros forgalomra számítottak, ezt végül a SUV- és teherautó-értékesítéseknek hála csaknem 1 milliárddal sikerült a cégnek túlteljesítenie.

Öröm az ürömben, hogy egy jottányit sem változott a GM eredmény-előrejelzése, 

továbbra is 13–15 milliárd közti korrigált nettó profitot, részvényenként pedig 6,5–7,5 dollárt vár a menedzsment.

„Bízunk benne, hogy a GM globális termelése és nagykereskedelmi kiszállításai a második fél évben jelentősen emelkedni fognak” – mondta Barra. Ez a bizalom azonban semmiképpen sem vak, a General Motors intézkedéseket hozott bevételei védelmére és a költségek visszafogására, egyebek mellett korlátozzák a munkaerő-felvételt is.

„Számos visszaesési forgatókönyvet modelleztünk, és készen állunk, hogy szükség esetén további lépéseket tegyünk”

– mondta a vezérigazgató.

Észak-Amerikában a vállalat korrigált adózás előtti nyeresége 2,9 milliárdról 2,3 milliárd dollárra esett, miközben járműraktárkészlete a terveknek megfelelően 95 ezerre zsugorodott. A GM mindazonáltal az Egyesült Államokban áremelései révén megőrizte nyereséges működését. A vállalat ugyanis most már átlagosan több mint 50 ezer dollárért adta gépkocsijait az amerikaiaknak.

Kínában viszont, ahol a járvány miatt gyárakat kellett bezárni, és a vásárlók is otthon maradtak, a GM vegyesvállalata 87 millió dolláros veszteséget termelt, szemben a tavalyi 276 millió dolláros nyereséggel.