A felé menetelő nagy gazdaságok, a brutális és a megfékezésére tett, hatásosnak még aligha mondható monetáris intézkedések, a kamatemelési hullám, a globalizáció hátulütőjeként a beszállítási láncok felszakadozása mind olyan tényező, amely külön-külön is nagy kihívás a felívelő elektromosautó-iparnak, de együtt aztán pusztító hatást fejthetnek ki. 

Canoo, Walmart
A Canoo elektromosfurgon-gyártót a Walmart húzhatja ki a slamasztikából. Fotó: Canoo

A villanyautókat (EV) gyártó vagy még csak tervező startupok kényszerhelyzetbe kerülnek: szoftver- és technológia-hangsúlyos fejlesztéseik finanszírozásához szükséges forrásaik könnyen és hirtelen elapadhatnak. Két út áll előttük: vagy a meghúzzák a nadrágszíjat, és a termékük sorozatgyártására fókuszálnak, hogy az e-járművek eladásával teremtett bevételforrásból hozzák egyenesbe magukat, vagy pedig tőkeerős partnert keresnek. 

Az utóbbi esetben jellemzően színre lépnek a tradicionális autógyártó társaságok, amelyek a korábbi alatt tudják felvásárolni a számukra értékes startupokat, és ezzel tulajdonképpen a saját fejlesztési büdzséjüket is megkímélik, nem kell a félkész-kész technológiát újra feltalálniuk. Ilyenkor az alacsonyabb ár elérése érdekében a nagyok előszeretettel alkalmazzák a kivárás taktikáját. 

Van úgy, hogy a megrendelői oldal dobja a mentőövet. A Canoo elektromosfurgon-gyártót a Walmart húzta ki a slamasztikából, a világ legnagyobb kiskereskedelmi áruházlánca 4500 darabos megrendelést adott le, ami ugyan nem világcsúcs, de levegőhöz juttatja az amúgy tetszetős formájú autókat gyártó vállalatot. 

A Canoo részvénye másfél éve még 20 dollárt ért, most 4 dollárért beszerezhető. A cégvezetés májusban kongatta meg a vészharangot, ezt hallhatták meg a Walmart székházában. 

The Lordstown Motors Corp. Endurance electric pickup truck sits on stage during an unveiling event in Lordstown, Ohio, U.S., on Thursday, June 25, 2020. The Trump administration is counting on Lordstown Motors to salvage political capital lost when GM decided to abandon the Ohio plant last year.
A Lordstownt magára hagyta a GM, de a Foxconn még lát benne fantáziát. Fotó: Matthew Hatcher / Bloomberg via Getty Images

Az amerikai startupok közül az ohiói székhelyű Lordstown Motorsnak is voltak szebb napjai. Az elektromos furgonjából prototípus létezett ugyan, gyárat is kapott/szerzett hozzá a General Motorstól, de a sorozatgyártás már meghaladta a pénzügyi lehetőségeit. A Lordstown tavaly 410 millió dolláros veszteséggel zárt, a piaci értéke pedig zuhant, pedig 2020 szeptemberében még a Fordnál is többet ért – papíron. 

Az akkori 30 dolláros szintről 2 dollár alá süllyedt a részvényárfolyama. A Lordstownból tavasszal a GM is kiszállt, igaz, csak 5 százaléka volt a cégben. A tajvani Foxconn, az Apple termékeinek bérgyártója viszont látott benne fantáziát, sajtóhírek szerint 230 millió dollárért megvette az eszközeit, és talán közösen végre megszervezik a e-furgonok sorozatgyártását. Pénz és terv már van hozzá.

A Rivian már nagyobb falat, a szintén e-furgonos cégben az Amazonnak 17,7 százaléka van, míg a Ford – amely fokozatosan adogatja el a részvényeit – 9,74 százalékos pakettet birtokol. A tavaly novemberben Amerika évi legnagyobb tőzsdei bevezetését (IPO) produkáló társaság is robog lefelé a lejtőn, de még megállítható a 16 milliárd dolláros tartalék bevetésével. 

A cégnél a héten ismertették az új stratégia fő vonalait, a költségcsökkentés nagy betűkkel szerepel benne. A krónikus alkatrészhiánnyal sújtott Rivian az idén talán hozza a karcsúsított tervét, ami 25 ezer e-pickup legyártásáról szól.

Az Electric Last Mile Solutionsnek (ELMS) viszont úgy tűnik, befellegzett, a cég a múlt hónapban csődöt jelentett, ahonnan van ugyan kiút, de egyelőre nem találják az irányt, pedig az elektromos futárfurgonjuk, az Urban Delivery szállítását 2022 végére ígérték. A tavalyi tőzsdei bevezetés körüli anomáliák, majd az azóta lemondott cégvezetők gyanús részvényügyletei miatt indított tőzsdefelügyeleti vizsgálat eredményéig aligha akad komoly vevőjelölt a Csipkerózsika-álomba szenderült ELMS-re. 

Az óceán innenső oldalán, Nagy-Britanniában az Arrival e-furgon-gyártó sorsa vet fel kérdőjeleket. A sorozatgyártás csak nem akar elindulni, pedig az e-busztól az Uber számára készítendő taxikig több kategóriában is elstartolhatnának, ehelyett létszám- és költségcsökkentéssel próbálják stabilizálni a helyzetüket. 

Stuttgart, Germany - 05-21-2021: Person holding smartphone with logo of electric vehicle manufacturer Arrival Ltd. on screen in front of website. Focus on phone display. Unmodified photo.
A UPS tízezres megrendelést adott le az Arrival elektromos furgonjára, de a szállításra még jó ideig várnia kell. Fotó: Shutterstock

Az Arrivalban a tőkeerős Blackrock befektetési társaság is részvényes, de a megmaradt 500 millió dollárból sokáig nem húzhatja a cég. Pedig a társaságnak még van 10 ezer furgonra szóló megrendelése az amerikai UPS csomagszállítótól, amely ugyanennyire vételi opciót kötött ki. 

A startupokkal szemben a detroiti hármak helyzete e-pickup-fronton viszonylag stabilnak mondható, míg a Tesla legkevesebb két évet csúszik a Cybertruck sorozatgyártásával, de ez a vállalat életében teljesen természetesnek mondható. A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares a cégével együttműködő startupoknak tartott ünnepségen szerdán azt mondta, hogy a növekvő infláció betesz az ingyenpénzhez való könnyű hozzáférésnek.

Magyarán a feltörekvő vállalkozásoknak ebben a piaci környezetben nehezebb lesz a maguk erejéből fejlődési pályán maradniuk. A részvénypiac zuhanása és az emelkedő kamatlábak miatt a startupok nehezebben tudnak friss tőkét szerezni a befektetőktől. Ez fokozza a nyomást a járművek gyártásának és értékesítésének megkezdésére, valamint a kiadások csökkentésére. Ám ebbe csak akkor érdemes belevágni, ha a konstrukció teljesen kiforrott.