Áthelyezheti a termelést a Volkswagen Németországból, a Cseh Köztársaságból és Szlovákiából Észak- vagy Délnyugat-Európába, ha a régiót továbbra is földgázhiány sújtja – közölte a vállalat.

Production of e-vehicles at VW in Zwickau
Fotó: Jan Woitas / DPA Picture-Alliance via AFP

A legnagyobb európai autógyártó szerint a termelés áthelyezése azonban csak az egyik lehetőség, amelyen középtávon gondolkoznak, ha a gázhiány az idei télnél tovább tart. Az autógyártónak jelentős termelőegységei vannak Németországban, valamint Szlovákiában és Csehországban, amelyek az orosz gáztól leginkább függő államok közé tartoznak.

Középtávú alternatívaként a gázhiányra nagyobb földrajzi koncentrációval, a gyártási kapacitás áthelyezésével vagy műszaki alternatívákkal reagálhatunk, akárcsak korábban a félvezetőhiány és más ellátásilánc-zavar esetében tettük

– fejtette ki Geng Wu, a Volkswagen beszerzési vezetője.
 

Miután Oroszország minimálisra csökkentette az Európába irányuló gázszállításokat, egyre nagyobb az aggodalom Németországban a földgázadagolás esetleges bevezetése miatt. Ugyan a gáztárolók szintje a tervezettnél korábban érte el a 90 százalékos töltöttségi szintet – ami enyhítette az akut hiánytól való félelmeket ezen a télen –, de Németországnak az orosz szállítások nélkül a jövőben is komoly problémát jelent a tárolók feltöltése.

A Volkswagen árfolyama
 

A Volkswagen bejelentésére rímel a német műanyaggyártó Covestro vezérigazgatójának nyilatkozata is, amely szerint a vállalatnál ugyan nem számítanak gázhiányra a télen, ám Markus Steilemann szerint a régióban kialakult extrém energiaköltségek miatt nem hajtanak végre kapacitásbővítő beruházásokat Európában. 

A bővülést elsősorban Ázsiában várják, ahol az árak lényegesen alacsonyabbak – mondta Steilemann egy berlini klímakonferencián.


Visszatérve a Volkswagenhez, Délnyugat-Európa vagy Észak-Európa tengerparti zónái lehetnek a termelés esetleges áthelyezésének haszonélvezői, hiszen mindkét régiónak kiváló a hozzáférése a tengeren át érkező cseppfolyósított földgázhoz (LNG) – mondta a Bloombergnek a Volkswagen szóvivője. A csoportnak egyébként már vannak autógyárai Portugáliában, Spanyolországban és Belgiumban is, ahol mindenütt LNG-terminálok is találhatók.

A Volkswagen mindemellett hangsúlyozta, hogy a „lehető legjobban” felkészült a téli gázhiányra, ugyanakkor aggodalmát fejezte ki a magas gázárak miatt, különösen a beszállítóit félti az áremelkedéstől.

A politikusoknak is közre kell működniük a gáz és az áram jelenlegi, ellenőrizetlen árrobbanásának megfékezésében

– jelentette ki Thomas Steg, a VW külkapcsolatokért felelős vezetője.

„Ellenkező esetben különösen a kis és közepes energiaigényű vállalatoknak súlyos problémáik lesznek az ellátási láncban, és kénytelenek lesznek csökkenteni vagy leállítani a termelést

– tette hozzá.