A repülőgépgyártásban és a védelmi iparágban tevékenykedő Boeing igencsak belehúzott az év végén: bevétele 35 százalékkal, 19,98 milliárd dollárra gyarapodott (ennél a konszenzus 380 millióval volt több), miközben a teljes üzleti évben csak 7 százalékos bővülést tudott felmutatni, 66,60 milliárd dollárra növelve az összbevételét. 

London,,England,-,November,2018:,British,Airways,Boeing,747,"jumbo LONDON, ENGLAND - NOVEMBER 2018: British Airways Boeing 747 "Jumbo jet" long haul airliner landing at London Heathrow Airport.
Újak már nem készülnek, a régi jumbók viszont még sokáig velünk maradhatnak.
Fotó: Ceri Breeze

Még látványosabb a veszteség leépítésének a tempója: 2022 utolsó három hónapjában csak 353 millió dolláros volt a mínusz, szemben az egy évvel korábbi 4,17 milliárd dollárral. 

Az adózott eredmény 634 millió dollár volt – természetesen mínuszban. 

Ezt 4,14 milliárd dollárról vitték le erre a szintre. A bevételek szárnyalásában a főszerepet a polgári repülőgépek gyártása játszotta, ott 4,75-ról 9,22 milliárd dollárra pattant a mutató. A védelmi és az űripari üzletág sokat nem profitált a világban zajló háborúkból és a fegyverkezési versenyből, forgalma 5,4 százalékkal, 6,18 milliárd dollárra hízott, viszont a teljes évben 3,5 milliárd dolláros üzemi veszteségről jelentettek. 

Azaz a védelmi üzletág komoly tuningolásra szorul, ez lesz a Boeing vezetésének egyik legfontosabb teendője a folyó üzleti évben. A Boeing a repülőgép-karbantartási és egyéb szolgáltatásaiért az egy évvel korábbinál 6,4 százalékkal többet, 4,57 milliárd dollárt számlázott ki. A negyedik negyedév végén a 2,3 milliárdos elemzői konszenzust jócskán megfejelve 3,1 milliárd dollár szabad cash flow-val rendelkeztek, a gyártás felfuttatásával ezt az idei évben 4,5 és 6,5 milliárd dollár közé várja a cégvezetés. Korábbi prognózisuk 3 és 5 milliárdról szólt. A Boeing 2018 óta először zárta az évet pozitív cash flow-val.

 

A Boeing megrendelésállománya 404 milliárd dollárosra növekedett, és immár 4500 repülőgép leszállítására van élő szerződésük. A megrendelések zöme, 329 millió dollár a kereskedelmi célú repülőgépekre érkezett, a védelmi üzletágra 54 milliárd dollár értékű megbízás teljesítése vár. Az elkészítendő utasszállítók mennyisége az évzáró negyedévben 376 géppel bővült, miközben 152 gépet adtak át. 

Ezek közül 110 volt a 737-es családból, 22 Dreamliner (787) és 12 darab 767-es. Leszállították az utolsó két jumbójukat is, és ezzel véget ért a 747-esek majd fél évszázados (siker)története. A 2021-es 340 darab után a tavalyi teljes évben 480 gépet adtak át – amivel még mindig az Airbus mögött kullognak –, és 808 új megrendelést szereztek.

A dolgozóknak írt e-mailjében Dave Calhoun vezérigazgató mérföldkőnek nevezte a készpénztermelés felgyorsulását és azt, hogy pozitív szaldóval zárták az évet. Hozzátette:

Miközben rendkívüli haladást értünk el, a leküzdendő kihívások is szaporodtak. Most a stabil működési feltételek megteremtésén és a még mindig nyikorgó beszállítói lánc megolajozásán kell dolgoznunk.

A vállalat az idén 450 darab 737-es és 70-80 Dreamliner átadását tervezi. A vártnál szerényebb forgalmi és eredményadatokra 1,7 százalékos eséssel reagált a részvényárfolyam a New York-i tőzsde nyitás előtti kereskedésében.