Az egekbe szökő mellett is töretlen vásárlási kedvnek köszönhetően a vártnál is erősebben kezdte az évet az Inditex. A világ legnagyobb divatipari cége a tavalyinál 54 százalékkal magasabb, 1,2 milliárd eurós adózott nyereséget ért el az áprilisban zárult első üzleti negyedévben, ezzel pedig a Refinitiv elemzői konszenzusában szereplő 980 milliós profitvárakozást is könnyedén túlszárnyalta.

Pedestrians walk next to a lighted Bershka logo and shop in Thessaloniki on October 5, 2022. The Thessaloniki Chamber of Commerce proposed to reduced store opening hours during the afternoon and evening hours as a “weapon” of defense against the energy “war” that is denied that they would take such general measures on October 5, 2022. Instead, it would  let local commerce unions decide on the stores working hours. (Photo by Sakis MITROLIDIS / AFP)
Fotó: Szakisz Mitrolidisz / AFP

A többi között a Zara, a Pull & Bear és a Bershka márkát is tulajdonló spanyol nagyvállalat emellett stabilan növekvő, 7,56 milliárd eurós árbevételről számolt be, összhangban az elemzői várakozásokkal. A bolti és online értékesítés azzal együtt bővült 13 százalékkal, hogy az orosz–ukrán háború következtében a társaság tavaly megvált nyereséges oroszországi érdekeltségétől.

Az eredmények azt sugallják, hogy az Inditex – melynek tőzsdei kapitalizációja a múlt héten először lépte át a 100 milliárd eurót – a költségnyomás és a spanyolországi dolgozóknak adott 20 százalékos béremelés mellett is meg tudta őrizni versenyképességét.

A közvetlen rivális H&M ezzel szemben nem volt képes tartani a versenyt a megélhetési válsággal sújtott vásárlók kegyeiért, hazai piacán pedig a rossz időjárás is nehezítette a svéd divatlánc dolgát.

Ebben az Inditex árstratégiájának is jelentős szerepe volt, a vállalat ugyanis az eurózónán kívül magasabban árazza termékeit. Az Egyesült Államokban, Mexikóban vagy Szaúd-Arábiában egyes ruhadarabokat akár 91 százalékkal is drágábban kínál, mint a hazai, európai piacon. A rosszabbra forduló gazdasági környezet okozta alacsonyabb tengerentúli keresletet pedig ellensúlyozni tudta a kevésbé időjárásfüggő dél-európai értékesítés.

Az árpolitikát igazolja vissza a rekordszintre felkúszó, 60,5 százalékos bruttó árrés is, a társaság ennek alapján sikeresen át tudta hárítani többletkiadásait a fogyasztókra.

A folytatásra nézve biztató, hogy az új tavaszi–nyári kollekciójának értékesítése 16 százalékkal ugrott meg májusban, jelezve, hogy a ruhaipari vállalat a magasabb bérköltségek és az egyébként jól jövedelmező oroszországi piac elvesztése ellenére is folytathatja erős sorozatát.

 

Az Inditex a következő években növelné piaci súlyát az Egyesült Államokban, ahol harminc üzlet megnyitását tervezi. A spanyol vállalat a fogyasztói élményre is nagyobb hangsúlyt kíván fektetni, a vásárlás megkönnyítésére egyre több önkiszolgáló pénztárt telepít az egységeibe.

A társaság részvényei 5 százalékkal drágultak az erős negyedéves eredményszámok közzétételét követően, ezzel 35 százalékra kiterjesztve idei ralijukat.