A spanyol textilipar fenegyereke, az Inditex Group megelőzte svéd riválisát, derült ki az üzleti jelentéseikből – adta hírül a Wall Street Journal. A cégcsoport tavalyi árbevétele 32,6 milliárd euró volt, ez 17,5 százalékkal haladja meg az előző évit. A nettó 4,1 milliárdos nyereség azt mutatja, hogy az Inditex gyorsan felépült a járvány okozta gazdasági visszaesésből, és árpolitikájával kedvező irányú fejlődés indult el a vállalatnál.

Az igényes és a kivételes szóval jellemezte a 2022-es évet Garcia Macerias a cég vezérigazgatója az évértékelő beszédében a múlt héten. „Elégedettek és büszkék vagyunk az eredményeinkre, amelyeket az Inditex több mint 165 ezer alkalmazottjának köszönhetünk” – tette hozzá.

VIETNAM - HO-CHI-MINH THE BOULIMIC VIETNAM - HO-CHI-MINH LA BOULIMIQUE
Fotó: Hans Lucas via AFP

 

Megelőzte a Zara a H&M-et

Tavaly a legnagyobb kihívást a vállalatnak az orosz–ukrán háború okozta gazdasági turbulencia és az ehhez kapcsolódó kezelése okozta. A Massimo Dutti, a Bershka és a Zara márka jól vészelte át a nehézségeket. A vezetőség inflációt követő áremelésekkel tudta kompenzálni a költségek növekedését, és a gyengébben működő üzletek bezárása mellett az e-kereskedelemre koncentrált, ami 7,8 millió eurós forgalmat hozott az online értékesítésben. Mindezt úgy, hogy a vállalat bruttó árrése 57 százalékos maradt.

A skandináv versenytárs bevétele viszont visszaesett. A H&M svéd cégóriásnak a 2022. évi kereskedelmi eladásai még mindig 4 százalékkal alacsonyabbak voltak a járvány előtti évhez képest. A két cég fej fej mellett haladt 2016-ban, közel 23,3 milliárd euró bevétellel. A tavalyi adatok alapján viszont a spanyol cégcsoport átvette a vezetést, hiszen az árbevétele 60 százalékkal magasabb volt svéd riválisánál.

Ázsiai kihívó

Az úgynevezett fast fashion (gyors és megfizethető) divat két óriásának vezető pozícióját most egy új szereplő megjelenése veszélyezteti. A Kínából indult, de szingapúri székhelyű, online kereskedelemmel foglalkozó Shein rendkívüli alacsony áron kínálja a termékeit, ami most még nem okoz nagy problémát sem a spanyoloknak, sem a svédeknek, de nem várt helyzetek előállhatnak. 

Az ázsiai vállalat megjelenésére válaszként a spanyolok az online értékesítésre fókuszálnak az elkövetkező években. Bár eltérő stratégiával, mindkét európai cég próbálja megtartani a vezető pozícióját. A Zara márkának, amely az Inditex bevételeinek több mint 70 százalékát adja, neves divattervezők készítik az egyes kollekcióit, amit a fogyasztók kedvezően értékelnek. A H&M pedig ellenállt az inflációnak és nem emeli árait. Továbbá egyes divatcikkeinek gyártását áthelyezi Európába, amivel hamarabb tud reagálni a gyorsan változó piaci igényekre. Ennek eredménye már február 28-i jelentésükből is látszik. Az idei év első két hónapjában 12 százalékkal növelték eladásaikat Európa-szerte a skandinávok.

Amerika meghódítása

A kilencvenes évek vége óta az Egyesült Államokban jelen lévő Inditex Group új beruházásokat tervez a tengerentúlon a következő két évben. A cég második legnagyobb piacának számító országában kilencvennyolc üzletével a 14. helyen áll.

Olyan, gazdaságilag még kiaknázatlan régió ez számukra, ahol a márkaismertség 46 százalékos, de a vásárlások alapján 9 százalékos részesedésével az utolsók között kullog, ami azt jelenti, érdemes Kolumbusz Kristófként meghódítani Amerikát. 

„Jelenleg ezen a területen minden eladott száz dollárból csak ötven cent a bevételünk” – lát erős növekedési lehetőségeket Oscar Garcia Macerias a bővítésre az amerikai kontinensen. 

A vállalat új projektjei között további üzletek nyitását tervezi, illetve a meglévő ingatlanjainak korszerűsítésével kívánja növelni a piaci részesedését  az országban.