Erős üzleti évet hagyott maga mögött a Wizz Air, a magyar hátterű diszkont-légitársaság az egy évvel korábbinál 88,3 százalékkal több, 51,07 millió utast szállított, ami rekord a vállalat történetében. A járatainak kihasználtsága pedig a megelőző negyedév 87,3 százalékos mutatójáról 92 százalékra javult. Megjegyzendő, hogy ezen van még javítanivaló, a legnagyobb európai fapados, a Ryanair 93 százalék feletti kihasználtsággal repül.
A pandémiás örvényből sikeresen kikeveredett Wizz Air a március végével zárult üzleti évében 3,896 milliárd euróra növelte árbevételét, ez 134,2 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit és szintén rekord.
A jegyeladásokból származó bevételek 177 százalékkal, 2,025 milliárd euróra nőttek, ez a teljes bevétel 52 százaléka. A különféle szolgáltatásokból származó járulékos bevételek 101 százalékkal, 1,871 milliárd euróra nőttek, ezek részaránya a 2020-as 45-ről 48 százalékra nőtt.
Az egy utasra eső átlagos jegybevétel 27-ről 39,7 euróra nőtt az üzleti évben, a kapacitásbővítés mellett tehát a jegyáremelések is segítették a légitársaságot a rekordbevétel elérésében.
Az üzemi eredménye azonban mélyen a negatív tartományban ragadt, a cég 467 millió eurós éves mínusza gyakorlatilag megegyezik a 2022-ben elérttel. Az
adózott eredmény soron 535 millió eurós veszteség szerepel, csekély vigasz, hogy ez 16,7 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál.
A cég az orosz–ukrán háború kedvezőtlen hatásai mellett a dráguló üzemanyagot kárhoztatta a negatív eredményért. A Wizz Air üzemanyag-takarékos Airbusokból álló flottája 177 utasszállítóból állt január elején, ezekre telt ház esetén 14 193 utast zsúfolhattak össze. A flotta március végére két repülővel bővült.
Váradi József a foglalások alapján erős nyári csúcsszezonra számít, és arra, hogy a folyó üzleti évet már nyereséggel, számszerűsítve 350–450 millió euró közötti profittal tudják zárni – az utóbbi negyedévek adatai már efelé tendálnak. (A Wizz Air szokatlan módon a negyedik negyedévének adatait nem tüntette külön fel a csütörtök reggel publikált gyorsjelentésében.)
A vezérigazgató szerint az ágazatban is kiemelkedő kapacitásbővítést hajtottak végre az elmúlt 12 hónapban, amikor is 76 százalékkal növelték az elérhető utaskilométerre vetített kapacitásukat, ez a pandémiát megelőző 2019-es évhez képest 40 százalékos bővülés.
Váradi a közleményében kiemeli, hogy az üzemanyagár-emelkedés és a repülőterek strukturális kapacitásproblémái az egész év során végigkísérték a tevékenységüket, de ezeket határozott intézkedésekkel enyhítették, javítva az üzemanyagköltségek nélkül számított teljesítményüket.
Célként említette, hogy a folyó üzleti év végre mintegy 200 gépből álló flottájuk legyen, a növekvő utasigények kiszolgálásához nyolcezer fölé bővítsék a dolgozói létszámukat.
A befektetők bizalma is erősödik a Wizz Air iránt,
a diszkont-légitársaság részvényárfolyama tavaly október óta megduplázódott a londoni tőzsdén, igaz, ezzel csak az egy évvel korábbi állapotot állította helyre.