Az ír fapados légitársaság hétfő reggel kiadott gyorsjelentésében 1,43 milliárd eurós adózott nyereségadatot tüntetett fel, ez ötmillióval lóg felfelé a januárban korrigált prognózisban felvázolt sávból, csak húszmillióval gyengébb a 2018-ban felállított történelmi rekordnál és 32 millióval meghaladja az elemzői konszenzust.
Az előző üzleti évet 355 millió eurós veszteséggel zárta Európa legnagyobb diszkont-légitársasága.
Járatainak kihasználtsága egy év alatt 82-ről 93 százalékra javult,
ami kimagasló arány a légi közlekedésben. Az idén áprilisban erre is hozzátettek egy százalékpontot, 16 milliós havi utasforgalommal. A cég a március végével zárult üzleti évében 74 százalékkal több utast szállított, a járataival 168,6 millióan jutottak el az úti céljukhoz. A 2019-es 149 milliós csúcson tehát átléptek, és az idén a 185 milliót célozzák meg.
Öt új bázissal és 300 várossal bővült az európai lefedettségű hálózatuk,
piaci pozícióikat leginkább az olasz (27-ről 40 százalékra), a lengyel (26-ról 36-ra) és az ír (49-ről 58-ra) relációban tudták javítani. A bevétel 124 százalékkal haladta meg az előző évit, a 10,78 milliárd eurós összeghez az időközi áremelések is hozzátették a magukét. A Ryanair a pandémiát megelőző 2019-es évben alkalmazott tarifáihoz képest átlagosan tíz százalékkal magasabb jegyárakkal dolgozott.
A kiugró nyereségben a szigorúbb költséggazdálkodás is nagy szerepet játszott, itt 75 százalékos pluszt és 9,20 milliárd eurós tételt regisztráltak. A Malta Airt, a Buzzt és a Laudát is magában foglaló Ryanair csoport flottája egy év alatt 98 Boeing 737-essel 537 darabosra bővült, és e hó elején
újabb 300 repülőre adtak le megrendelést házi beszállítójuknak, az amerikai Boeingnek,
amellyel hosszas vitatkozás végén jutottak egyezségre. A gond az volt, hogy a Boeing nem tudta és most sem tudja olyan ütemben átadni a megrendelt gépeket, mint azt a szerződésben vállalta. A megrendelés egyrészt a flottabővítést, másrészt az amortizálódó repülők lecserélését szolgálja, valamint azt, hogy a cég 2034-re elérje az évi 300 millió fős utasszámot, ami a jelenleginek csaknem a duplája.
Ehhez addig tízezer fővel kell bővíteniük foglalkoztatottjaik számát. A Ryanair az olajpiaci ármozgások ellen is levédte magát, az áprilissal indul 2024-es üzleti évében a felhasználandó kerozinmennyiség 85 százalékára kötött fedezeti ügyleteket, 89 dolláros hordónkénti olajárral számolva.
Ami a közeljövő kilátásait illeti a Ryanair közölte, hogy a kifejezetten erős nyári kereslet ellenére sem számít arra, hogy a szektorben viszonyítási alapként kezelt 2019-es üzleti év teljesítményét utolérje. Ebben a kapacitásszűke játssza a fő szerepet, Michael O’Leary vezérigazgató szerint a repülőgépgyártók mintegy négyéves lemaradásban vannak a szállításokkal, így a dinamikusan növekedő utazási piac igényeit nem tudják teljes körűen, maximálisan kielégíteni.
A szűkös kapacitások óhatatlan velejárója az áréremelés, aki utazni akar, az fizessen többet jeligére.
A repülőhiány a Ryanairt a riválisainál kevésbé fogja sújtani, a cég jó üzletet kötött a Boeinggel, így a következő három évben 110 korszerű Boeing 737 Gamechangerst tudnak átvenni, igaz, ennek a nyárnak tízzel kevesebb utasszállítóval indulnak neki, mint azt eredetileg eltervezték.
O’Leary a Ryanair rugalmasságára, alacsony költségeire és erős tőkehelyzetére hivatkozva fényes jövőt jósol maguknak.