A magyarországi szállásfoglalási piacon kavart botránya ellenére a Booking Holdings jól menedzselt és a részvényeseit kényeztető cég benyomását kelti. A 220 országban dolgozó, online szállásfoglalási, utazási és jegyvásárlási szolgáltatásokat nyújtó amerikai vállalat a teljes szektort súlyosan érintő koronavírus-járványból is talpra állt, s a 2020. tavaszi 1259 dolláros részvényárfolyamát az utazások iránti robbanásszerűen növekedő igényeket kihasználva azóta 3226 dollárra növelte. 

booking.com
Fotó: Shutterstock

A kínai zéró-Covid-politika tavaly decemberi feladása s az azt követően megnyílt, hatalmas piac nagyban segítette a Booking-részvények raliját, ezalatt 65 százalékkal erősödött az árfolyam. A vállalat tíz napja közzétett, második negyedévről szóló gyorsjelentése is markáns előrelépést mutat. 

A Booking.com felületén lebonyolított tranzakciók összértéke a tavalyi bázist 15 százalékkal meghaladva, 39,7 milliárd dollárra ugrott.

 A cég ügyfelei 268 millió napra béreltek szobát, ez 8,8 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Autót 20 millió napra béreltek, ez 24 százalékos bővülés, míg a közvetítésükkel megvett repülőjegyek száma 58 százalékos növekedéssel elérte a 9 milliót. 

A dinamikus bővülés a Booking Holdings pénzügyeire is jó hatással volt: az április–júniusi időszak teljes bevétele 27,8 százalékos plusszal elérte az 5,462 milliárd dollárt. Ebben persze a szállásdíjak általános emelkedése is közrejátszott, figyelemre méltó azonban, hogy ezzel párhuzamosan a kiadásaik csupán 15 százalékkal, 3,789 milliárd dollárra nőttek, ennek közel a felét a marketingköltések vitték el. 

A feszes gazdálkodás 50 százalékkal megugró, 1,29 milliárd dolláros adózott nyereséget eredményezett, 

a negyedév után tehát elvileg legfeljebb ennyit lehet szétosztani a részvényesek között. Ennek a mértékét azonban nem közölték. A hosszú távú adósságállományuk fél év alatt 1,2 milliárd dollárral, 13,2 milliárdra nőtt.

A Booking Holdings árfolyama 2020-tól
 

Glenn Fogel, a Booking Holdings vezérigazgatója szűkszavú volt, amikor a 114 milliárd dolláros piaci értéket képviselő cégének teljesítményét kellett méltatni.

A második negyedévben globálisan továbbra is erőteljes volt a szabadidős utazások iránti igény, ez csapódott le a szállásbérlések vártnál erősebb számaiban

– fogalmazott, hozzátéve, hogy a most zajló csúcsszezon negyedéves rekordot hozhat a Booking számára, konkrétabb várakozásokat viszont nem volt hajlandó közölni ezzel kapcsolatban. A vállalatnál az „ügyfélélmény fokozása” és a minél pontosabb, hatékonyabb szolgáltatás jegyében nagyban támaszkodnak a generatív mesterséges intelligencia vívmányaira, ezért 

AI-alapú utazási asszisztenseket „alkalmaznak” vezető portáljaiknál, így a Priceline-nál és a Booking.com-nál. 

(Övék ezeken kívül az Agoda, a Rentalcars.com, a Kayak és az OpenTable is.) A fogadtatástól, a felhasználói értékelésektől függően tovább csiszolják az asszisztensek tudását – ígérte Glenn Fogel.