Így vásárold vissza az 500 milliót érő céged 1 dollárért
Dave Portnoy egy ügyes húzással az amerikai pénzvilág koronázatlan királyává vált egy időre. Sporttal és popkultúrával foglalkozó médiacégét több részletben, 500 millió dollárért értékesítette, majd potom 1 dollárért vásárolta vissza. A tranzakciót az év trade-jeként emlegetik, a sztori jól mutatja, hogyan jöhet ki valaki gazdagon az USA-ban tomboló kultúrharcból – ha meri vállalni a véleményét.
Portnoy fiatalon is hangos, határozott véleményű, szórakoztató ember volt. Egy IT-piackutató cégnél kezdett, de gyorsan rájött, hogy a nagyvállalati kultúra nem neki való: saját vállalkozást indított. Millió dolláros ötlete annyi volt, hogy észrevette, milyen óriási a különbség aközött, ahogy a médiában a szakértők beszélnek a sportról, és ahogy az emberek a barátaikkal a kocsmában vitáznak arról. Úgy gondolta, lenne kereslet egy cenzúrázatlan, erős véleményeket megfogalmazó – és nem utolsósorban poénos – sportújságra, ezért 2003-ban megalapította a Barstool Sportsot.
A ma ismert online újság a több mint száz bloggerével, vezető podcastjeivel és formabontó videóival messze jár már a szerény kezdetektől. A lapot Portnoy Bostonban, papíralapon kezdte terjeszteni, majd sikeres online médiacéggé futtatta fel. Habár a forma sokat változott,
a stílus hű maradt Portnoy eredeti elképzeléséhez, ami tartós sikerreceptnek bizonyult – fel is keltette a figyelmét egy cégnek, amely számára tökéletes célközönséget jelentettek a Barstool olvasói.
Ez a PENN Entertainment, egy online fogadóiroda volt, amely növelni akarta ismertségét, így 2020 januárjában megvásárolta a Barstool harmadát 163 millió dollárért. Portnoy időzítése itt is tökéletes volt, hiszen a 2020 tavaszán berobbanó Covid-válság hatására minden sporttevékenység leállt, megkérdőjelezve egy sportújság relevanciáját. Később persze visszatért az élet a régi kerékvágásba, és hősünk sikeresen értékesítette a maradék részesedését is a szerencsejátékcégnek, összesen 500 millió dollárért.

Az évek alatt országosan ismertté vált Portnoy továbbra is közreműködött a Barstool életében. El Presidente néven írta a publicisztikáit és a cég operatív vezetésében is aktív részt vállalt. A perszónája azonban kezdte túlnőni a Barstoolt...
Erős véleménye és kiállása a szólásszabadság mellett közkedvelt szereplővé tette a republikánus véleményvezérek körében. A Covid alatt a cégeladásból származó bevételének jelentős részéből a lezárások miatt csődközelbe került kisvállalkozásokat segítő alapítványt hozott létre, a jó PR-ba viszont belerondított, hogy több korábbi alkalmi partnere is szexuális zaklatással vádolta. A kultúrharc kezdte bekebelezni Portnoy-t, aki – kis túlzással – a jobboldal szemében nem tud olyat tenni, ami miatt elítélnék, a baloldal viszont az eredményeit sem hajlandó elismerni.
Az erősen szabályozott keretek között működő amerikai szerencsejátékcég számára egyre kényelmetlenebbé vált Portnoy médiaszereplése, és sajátos vezetési stílusa. A PENN vezetői egyre gyakrabban nyúltak bele Portnoy döntéseibe, és saját nagyvállalati kultúrájukat kezdték erőltetni a Barstoolsnál is.
Augusztus elején a PENN bejelentette, hogy megállapodott az ESPN sportcsatornával, és a PENN’s Barstool Sportsbook fogadóiroda ősztől ESPN Bet néven operál. Az ESPN-nek soha nem volt még ilyen szoros együttműködése egy fogadóirodával, de a kábeltévékre nehezedő pénzügyi nyomás miatt új bevételi forrás után kellett nézniük.
Az új együttműködés miatt a fogadóirodának már két médiacéggel is szoros viszonya alakult ki, ráadásul két teljesen különböző stílusú vállalattal. Az ESPN anyavállalata, a Disney a kultúrharc Portnoy-val és a Bastool Sportsszal szembeni oldalán áll, ezért a tárgyalások során arra utasították a PENN-t, hogy a Barstoolban szerzett tulajdonát építse le. A PENN elfogadta a feltételeket, és belement abba, hogy a nemrég befejeződött felvásárlási folyamat ellenére megváljon a Barstooltól.

Ami ezután történt, arról nem sok információ van, annyit viszont tudunk, hogy a Dave Portnoy-jal való (valószínűleg heves indulatokkal tűzdelt) tárgyalás után bejelentették, a Barstool teljes tulajdonjoga visszaszáll az alapítóra, akinek ezért mindösszesen 1 dollárt kell fizetnie. A szerződés szerint, ha Portnoy újra eladná a céget, akkor a vételár fele a PENN-t illeti meg, de Portnoy azt nyilatkozta: soha többet nem hajlandó megválni a cégtől, és a részesedését a halála után kell majd a kezeiből kitépnie annak, aki erre pályázik.
Abban, hogy Portnoy így kapta vissza a cégét, valószínűleg szerepet játszott a Disney felőli erős nyomás arra, hogy a dealt véglegesítsék – ők egy percig sem voltak hajlandók együttműködni egy Barstools féle „anti-polkorrekt” médiacég tulajdonosával. Portnoy úgy tárgyalhatott tehát, hogy tudta, az összes nyerő lap a kezében van, és nem fogta vissza magát. Most pedig ott áll, mint három éve: 100 százalékos tulajdonosa a Barstoolnak, csak 500 millió dollárral több van a bankszámláján (a vételár jó részét ugyan elvitte az adó, de sajnálni nem kell…).
Portnoy újra elérte ráadásként azt is, hogy a fél internet róla beszél: a sikeres tranzakció ünnepléseként vett egy 650 ezer dolláros lovat, és arra kérte Twitter-követőit, hogy segítsenek az elnevezésében.


