A Zwack Unicum bruttó árbevétele 17,22 milliárd forint volt az első fél évben, alig 25 millió forinttal, azaz 0,1 százalékkal maradt el az előző üzleti év hasonló időszakában elért forgalomtól – közölte az italgyártó csütörtökön.
A nettó értékesítés – jövedéki és népegészségügyi termékadó nélküli árbevétel – viszont 2,4 százalékkal, 10,4 milliárd forintra nőtt, mivel a szolgáltatások bevételei 31,3 százalékkal ugrottak meg, amelyen belül a forgalmazott termékek márkatulajdonosainak költségtérítése 28,6 százalékkal emelkedett, és a Zwack múzeum és látogatóközpont jegyértékesítései is kilőttek.
A belföldi termékértékesítés nettó árbevétele 3,6 százalékkal, 8,8 milliárd fölé bővült. Azon belül a saját termékek nettója a hazai piacon 3,5 százalékkal, közel 6,7 milliárd forintra emelkedett. A prémiumtermékek forgalma 2,2 százalékkal, a minőségi termékeké 7,4 százalékkal haladta meg az előző év hasonló időszakát.
A prémiumszegmensben
az Unicum értékesítése nőtt, míg a Kalumba és a Fütyülős eladásai csökkentek.
A minőségi termékek közül leginkább a Kalinka és a Black Velvet eladása pörgött.
A forgalmazott termékek nettó árbevétele 3,8 százalékkal lett magasabb a bázisnál, ezen belül a Diageo-portfólió árbevétele 1,2 százalékkal, az egyéb forgalmazott termékeké pedig 18,4 százalékkal nőtt.
Összességében a belföldi piacon – bár az árbevétel szolid mértékben emelkedett – a volumen 6,1 százalékkal esett vissza, ami elsősorban a nagykereskedelemben jelentkezett.
Az április–szeptemberi bolti kiskereskedelemre vonatkozó piackutatási adatok szerint a magyar adózott égetett szeszesital-piac volumenben 6,8 százalékkal csökkent, míg értékben 5,1 százalékkal növekedett.
Ugyanebben az időszakban a Zwack kiskereskedelmi értékesítése volumenben minimálisan, 0,5 százalékkal felülmúlta a tavalyi év hasonló időszakát, bruttó értékben pedig 6,1 százalékkal emelkedett.
Az exportra értékesített termékek árbevétele eközben 15 százalékkal, 1,05 milliárd forintra csökkent. A Zwack nagyobb exportpiacai közül Németországban 34 százalékkal, Romániában 18 százalékkal esett vissza a forgalom.
A duty free az eddigi folyamatosan növekvő tendenciát megszakítva szintén elmaradt a bázistól.
Az alapanyag-beszerzési árak eközben drasztikusan emelkedtek, 12,2 százalékkal növelve az anyag jellegű költségeket, mialatt a személyi jellegű ráfordítások is 16,1 százalékkal híztak.
Az egyéb működési ráfordításokat közel 200 millió forinttal emelte az Unicum értékesítését segítő négyhetes nyári médiakampány Olaszországban.
A vállalat működési eredménye 34,1 százalékkal, 1,49 milliárd forint alá, míg a nettó nyereség – a tervet felülmúlva – 36,7 százalékkal, 1,265 milliárd forintra zuhant.
A cég az miatt az év hátralévő időszakában is számottevő kockázatot lát, amely jelentősen befolyásolhatja az év végi eredményt. Ennek ellenére a menedzsment a megcélzott eredményszint elérését továbbra is reálisnak tartja.
A Zwack Unicum részvényei csütörtök délelőtt 0,6 százalékkal, 17 900 forintra gyengültek.