A Zwack Unicum bruttó árbevétele 17,22 milliárd forint volt az első fél évben, alig 25 millió forinttal, azaz 0,1 százalékkal maradt el az előző üzleti év hasonló időszakában elért forgalomtól – közölte az italgyártó csütörtökön.

20221123 Budaörs 
Tesco   karácsonyi polcok  
karácsonyi bevásárlás 

Fotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG 

A képen: Zwack Unicum
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A nettó értékesítés – jövedéki és népegészségügyi termékadó nélküli árbevétel – viszont 2,4 százalékkal, 10,4 milliárd forintra nőtt, mivel a szolgáltatások bevételei 31,3 százalékkal ugrottak meg, amelyen belül a forgalmazott termékek márkatulajdonosainak költségtérítése 28,6 százalékkal emelkedett, és a Zwack múzeum és látogatóközpont jegyértékesítései is kilőttek.

A belföldi termékértékesítés nettó árbevétele 3,6 százalékkal, 8,8 milliárd fölé bővült. Azon belül a saját termékek nettója a hazai piacon 3,5 százalékkal, közel 6,7 milliárd forintra emelkedett. A prémiumtermékek forgalma 2,2 százalékkal, a minőségi termékeké 7,4 százalékkal haladta meg az előző év hasonló időszakát.

A prémiumszegmensben 

az Unicum értékesítése nőtt, míg a Kalumba és a Fütyülős eladásai csökkentek.

A minőségi termékek közül leginkább a Kalinka és a Black Velvet eladása pörgött.

A forgalmazott termékek nettó árbevétele 3,8 százalékkal lett magasabb a bázisnál, ezen belül a Diageo-portfólió árbevétele 1,2 százalékkal, az egyéb forgalmazott termékeké pedig 18,4 százalékkal nőtt.

Összességében a belföldi piacon – bár az árbevétel szolid mértékben emelkedett – a volumen 6,1 százalékkal esett vissza, ami elsősorban a nagykereskedelemben jelentkezett.

Az április–szeptemberi bolti kiskereskedelemre vonatkozó piackutatási adatok szerint a magyar adózott égetett szeszesital-piac volumenben 6,8 százalékkal csökkent, míg értékben 5,1 százalékkal növekedett. 

Ugyanebben az időszakban a Zwack kiskereskedelmi értékesítése volumenben minimálisan, 0,5 százalékkal felülmúlta a tavalyi év hasonló időszakát, bruttó értékben pedig 6,1 százalékkal emelkedett.

Az exportra értékesített termékek árbevétele eközben 15 százalékkal, 1,05 milliárd forintra csökkent. A Zwack nagyobb exportpiacai közül Németországban 34 százalékkal, Romániában 18 százalékkal esett vissza a forgalom. 

A duty free az eddigi folyamatosan növekvő tendenciát megszakítva szintén elmaradt a bázistól.

Az alapanyag-beszerzési árak eközben drasztikusan emelkedtek, 12,2 százalékkal növelve az anyag jellegű költségeket, mialatt a személyi jellegű ráfordítások is 16,1 százalékkal híztak.

Az egyéb működési ráfordításokat közel 200 millió forinttal emelte az Unicum értékesítését segítő négyhetes nyári médiakampány Olaszországban.

A vállalat működési eredménye 34,1 százalékkal, 1,49 milliárd forint alá, míg a nettó nyereség – a tervet felülmúlva – 36,7 százalékkal, 1,265 milliárd forintra zuhant.

A cég az miatt az év hátralévő időszakában is számottevő kockázatot lát, amely jelentősen befolyásolhatja az év végi eredményt. Ennek ellenére a menedzsment a megcélzott eredményszint elérését továbbra is reálisnak tartja.

A Zwack árfolyama 6 hó
 

A Zwack Unicum részvényei csütörtök délelőtt 0,6 százalékkal, 17 900 forintra gyengültek.