Töprengésre késztette az elemzőket az amerikai fogyasztói alakulása. A The Wall Street Journal által megkérdezett közgazdászok becslése szerint a fogyasztói árak decemberben összességében 0,2 százalékkal emelkedtek az előző hónaphoz képest, és 3,2 százalékkal az egy évvel korábbihoz viszonyítva, ami gyorsulást jelentene a novemberi 0,1 százalékos havi növekedés s az éves alapon mért 3,1 százalékhoz képest. Ám egyúttal arra számítanak, hogy a mögöttes árnyomás tovább enyhült, vagyis még mindig sanszos a puha landolás.
Az elemzői konszenzus szerint a volatilis élelmiszerárakat és energiaköltségeket kiszűrő maginfláció decemberben 0,3 százalékkal emelkedhetett az előző hónaphoz képest, s 3,8 százalékkal az egy évvel korábbival összehasonlítva. Ami ugyanolyan havi növekedés lenne, mint novemberben, de
szerény lassulás a novemberben mért 4 százalékos éves növekedéshez képest.
A friss adatokat közép-európai idő szerint csütörtökön, kora délután teszi közzé az amerikai Munkaügyi Minisztérium.
Az elemzői várakozások szerint a csütörtöki jelentés nem módosítja az amerikai jegybank, a Federal Reserve tervét, hogy a következő, január 30–31-i kamatdöntő ülésükön ne változtassanak az irányadó rátán.
Úgy tűnik, az infláció gyorsabban közelít a Fed 2 százalékos céljához, mint ahogy azt a közgazdászok néhány hónappal ezelőtt várták. Emiatt a jegybankárok figyelme arra irányul, hogy mikor csökkentsék a kamatlábakat a 23 éves csúcsokról. Ám egyelőre még nincs menetrend a Fed jegyzőkönyvei szerint. Ennek ellenére a Wall Street már nagyban spekulál a kamatvágásra.
Az infláció gyors apadása márciustól felkészíti a Fedet a vártnál korábbi és gyorsabb kamatcsökkentésekre
– mondta David Mericle, a Goldman Sachs vezető amerikai közgazdásza. Míg Pooja Sriram, a Barclays amerikai elemzője azt hangsúlyozta:
most a szolgáltatási oldalon is dezinfláció látszik, ami elengedhetetlen a puha landoláshoz.
Az is fontos, hogy az amerikaiak az elkövetkező években lassabb ütemű áremelkedésre számítanak, s a várakozások gyakran önmegvalósító próféciák, ha befolyásolják a fogyasztók magatartását.
Mindenesetre, nem árt az óvatosság – figyelmeztetnek elemzők –, mert a még mindig feszes.