Ryanair: visszaütöttek a túl alacsony jegyárak
Felére csökken a Ryanair nyeresége a 2025-ös üzleti évének első negyedében: a 360 millió euróra olvadt profit ellenére az ír fapados légitársaság forgalmi oldalon 10 százalékos bővülésről számolt be a hétfő reggel közzétett gyorsjelentésében.

A légitársaság 55,5 millió utast szállított, ugyanakkor járatainak kihasználtsága 1 százalékponttal, 94 százalékosra mérséklődött. Igaz, ezzel a riválisok is elégedettek lennének. A Michael O’Leary vezette társaság bevétele azonban, ha csak 1 százalékkal is, de visszaesett, 3,63 milliárd euróra.
A Boeingre mutogat a Ryanair
Ezért a légitársaság indoklása szerint több, rajtuk kívülálló tényező is felelős. Egyrészt a húsvét az idén az előző negyedév számait szidolozta, másrészt a Ryanair udvari repülőgép-ellátója, a Boeing nem tudott és vélhetően a jövőben sem tud a szerződött ütemben eleget tenni a szállítási menetrendben foglaltaknak, mivel az egyik Alaska Airlines-járat vészkijárati ajtajának január eleji leszakadását követő vizsgálatsorozat mellékhatásaként visszaesett a termelése.
A Ryanairnek már 2018 óta folyamatosan gondjai vannak a Boeinggel, ennek ellenére nem kívánnak változtatni a flottájuk összetételén, azaz az Airbusszal mint alternatívával csak a szokásos fenyegetések szintjén számolnak. A Boeing a Ryanair türelmét és hűségét természetesen kompenzálja, ennek a mértékét a felek nem hozzák nyilvánosságra. A Ryanair csoport flottája jelenleg 594 darabos, a Boeing 20 repülős lemaradásban van a szállításaival.
A harmadik és egyben leghúzósabb tényező, amely miatt a bevétel és a profit is olvadt, a jegyárak drasztikus csökkenése.
A júniussal zárult negyedévben egy-egy utasuk átlagosan 41,93 eurós fizetett a jegyéért, amit tavaly ilyenkor még 49,07 euróért válthatott meg.
Miközben a jegyárak csökkennek, a cégcsoport kiadásai 11 százalékkal, 3,26 milliárd euróra növekedtek. A pilótákkal és személyzettel kötött munkabéke jócskán megnövelte a kiadásokat (plusz 25 százalék, 448 millió euró), míg a cég a kerozinszámlán a fedezeti ügyletei révén spórolni tudott. A kettő eredője azonban így is felfelé kerekítette az üzemeltetési költségeket.
- A Buzzt,
- a Laudát,
- a Ryanairt
- és a Malta Airt
magába foglaló légi közlekedési csoport az áprilissal indult 2025-ös üzleti évére kerozinigényének 75 százalékára valamivel 80 dollár per hordó alatti áron kötött fedezeti üzletet, s most „nyerésben van”, hiszen a Brent alaptípus egységára a 85 dollárt súrolja.

Michael O’Leary az eredmények ismertetésekor közleményében emlékeztetett, hogy a június második felében az európai légtérben eluralkodott káosz kiváltó okait, nevezetesen a légi irányítás szűk keresztmetszetét és működési anomáliáit sürgősen orvosolni kell, mert a helyzet tarthatatlan.
A vezérigazgató a most hét végi számítógépes leállás okozta botrányt még nem is említette, viszont felszólította az újonnan felálló Európai Parlamentet és az Európai Bizottságot, hogy az eddigi teszetoszaság helyett sürgősen kezelje a problémát.
A kilátásokról festett kép sem túl rózsás
A Ryanair előrejelzésében erős nyári forgalomról ír, számokat azonban óvatosságból ezúttal nem közölt, csak a pénzügyi év egészére vonatkozó, 198-200 millió utasról szóló prognózisát erősítette meg – ez is csak akkor él, ha a Boeing innentől már nem tér el a szállítási menetrendjétől.
A nyári szezon jegyárai a Ryanair bánatára az egy évvel korábbi alatt maradtak, így az elvárt nyereségességi szint fenntartásához szigorú költséggazdálkodás kellene, ám a munkaerőköltségek, a légiirányítási díjak és a repülőtéri kiszolgálás drágulása miatt ezt nem lesz egyszerű véghezvinni.
A beszakadt nyereséget és a számos bizonytalansággal terhelt kilátásokat tartalmazó prognózist nem nagyon díjazták a befektetők, ezekre a Ryanair részvényárfolyama 1 százalékos eséssel reagált a dublini tőzsde reggeli kereskedésében.


