Lassan fél évtizede csökken a borravaló az Egyesült Államokban. A vendégeknek elegük van az emelkedő éttermi árakból, s jobb híján a régen kötelezőnek tekintett, s a pincérek bérébe nem hivatalosan beépített borravalón spórolnak.
A teljes körű szolgáltatást nyújtó amerikai éttermekben az átlagos borravaló 19,3 százalékra csökkent tavaly év végén. A borravaló 2021 elején tetőzött, amit iparági szakértők azzal magyaráznak, hogy
a pandémiás zárlat enyhítése után hálásak voltak a vendégek.
Azóta hanyatlik a borravalóra való hajlandóság, s az éttermek egyszerre szembesülnek az emelkedő alapanyagköltségekkel és a vendégek frusztrációjával, amit a spirálisan emelkedő árak váltanak ki.
Amíg 2021-ben még az éttermi vendégek 56 százaléka százaléka számolt be arról, hogy legalább 20 százalékos borravalót hagyott az asztalon, addig 2024-ben már csak a vendégek 38 százaléka volt ilyen nagyvonalú
– a Popmenu éttermi technológiai vállalat felmérése szerint.
Kötelező borravalóval is próbálkoznak az éttermek, szolgáltatási díjakkal megfejelve a számlákat, ám ezzel általában csak azt érik el, hogy csökken a fogyasztás. Erősítik ezt a trendet a digitális táblagépek fizetési rendszerei, melyek szinte felszólítják a vevőket, hogy jelöljenek ki egy borravalósávot. Nemcsak az éttermekben, de gyakran a reptéri büfékben és a benzinkutak kávézóiban is.
Második ital helyett hazamennek a vendégek
– foglalta össze a kötelező borravaló hatását Andrea Hill, a HMC Hospitality Group üzemeltetési igazgatója. Míg Jenni Emmons, egy előkelő chicagói étterem felszolgálója úgy látja, hogy az Egyesült Államokban repedezik a borravaló kultúrája. Mert az emberekre nyomást gyakorolnak, hogy borravalót adjanak olyan szolgáltatásokért, amelyeket valójában nem vettek igénybe, s ez az éttermi dolgozók jövedelmét veszélyezteti.
Az is szembetűnő, hogy az elmúlt évtizedben
a tavalyinál csak a pandémia kitörésének évében volt több éttermi csőd
az Egyesült Államokban. Olyan nagy étteremláncok menekültek csődvédelembe, mint a Red Lobster, vagy a TGI Fridays.
Érdekvédelmi csoportok kampányt indítottak több államban, hogy emeljék a pincérek bérét és iktassák ki a borravalót. A közelmúltban győzelmet aratott a mozgalom Chicagóban és Washingtonban, ahol a borravalós szakmák munkavállalóinak minimálbérét felzárkóztatják. Idén hasonló törvényjavaslatokat terjesztenek elő New Yorkban, Illinoisban, Ohióban, Arizonában és Marylandben is.
Más kérdés, hogy éppen Washingtonban az éttermek 70 százaléka emelt árat, átlagosan 9 százalékkal. Ami összezavarja a vendégeket, mert nem világos, hogy kötelező borravalót fizettetnek velük, vagy sem. Márpedig a vendég egy görbe este végén a legkevésbé sem szeret részletes pénzügyi számításokat végezni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.