BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Nesté

Fogyókúrán a Nestlé, beérik az új stratégia

A svájci élelmiszeripari óriás szakított az áremelések mechanikus áthárításával extraprofitot termelő stratégiájával. A Nestlé a befektetői bizalmat költségcsökkentésekkel és az organikus növekedés ígéretével próbálja visszaszerezni, elpártolt vásárlóit pedig egészségesebb termékportfólióval várja vissza.

Új seprű jól seper a Nestlénél is. A tavaly augusztusban gyenge eredményei miatt menesztett amerikai Mark Schneider helyét elfoglaló új vezérigazgató, Laurent Freixe munkája nyomát már látni lehet a világ legnagyobb csomagolt élelmiszereket gyártó cégének javuló teljesítményén, bár az éves számok még az előző, hibát hibára halmozó menedzsment tevékenységét is tükrözik.

Nestlé vezér Laurent Freixe
Laurent Freixe, a Nestlé új vezére egyszerűbb cégstruktúrát, egészségesebb termékportfóliót ígér / Fotó: AFP

A Nestlé ugyanis a vártnál valamivel jobb éves árbevétel-növekedésről számolt be csütörtökön az áremeléseknek köszönhetően. Bár a bruttó árbevétel 1,8 százalékkal, 91,35 milliárd svájci frankra csökkent, az árfolyamváltozásoktól és felvásárlások hatásától szűrt organikus árbevétel 2,2 százalékkal növekedni tudott a december 31-ével zárult teljes üzleti évben, nagyjából megfelelve a 2,1 százalékos várakozásnak. 

Takarékoskodik a Nestlé

A befektetők pedig ezt figyelik árgus szemekkel, mert az árfolyamhatások, a svájci frank exportra kedvezőtlenül ható erősödése ellen amúgy sem tudnak védekezni. Ahogy az éves nettó nyereség 2,9 százalékos, 10,88 milliárd frankra való visszaesését is tolerálhatónak tartották a költségcsökkentésekkel együtt járó reformprogram végrehajtása idején.

A Nestlé 2024 végén hirdetett meg egy 2,5 milliárd svájci frankos költséglefaragási programot, mellyel 2027 decemberére végezne. Az éves gyorsjelentés csütörtöki ismertetésekor azt is jelezték, hogy 300 millió frankot már megtakarítottak ebből az összegből és ehhez még az idén 700 milliót hozzácsapnak. 

Az is pozitívum, hogy a tavalyi 1,5 százalékos átlagos áremelések ellenére termékeik értékesítési volumene is növekedésnek indult, itt 0,8 százalékos bővülést értek el, szemben a 0,7 százalékos elemzői várakozással. 

Tavalyelőtt az átlagos drágulás még 7,5 százalékos volt a Nestlé élelmiszereinél.

A pandémiát követő időszakban a történelmi magasságokba emelkedett inflációra rossz választ adott a Nestlé előző vezetése. Úgy hitték, a vásárlók lojalitása nagyobb annál, hogy más gyártók olcsóbb termékeire váltsanak, de nagyot tévedtek.

10 years of the Nestlé coffee capsule plant
A Nescafé íze is jobb már, és a részvényesek is felébredtek, visszatért az életkedvük / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Az még hagyján, hogy az emelkedő beszerzési áraikat a végtermék árában érvényesítették, de az már nem, hogy a toronymagas inflációra még rá is pakoljanak pár százalék extra profitot. A vásárlók nem sokig őrlődtek a lojalitás és az árérzékenység csatájában, s inkább az olcsóbb helyettesítő termékeket pakolták a kosaraikba.

Következésképpen a Nestlé növekedése megtorpant, a befektetők pedig egyre idegesebbek lettek. A részvényárfolyam eközben a tavalyi évet nyitó 100 frankról most januárra 75 frankig szánkázott. Ráadásul a Nestlé innovációs fronton is lelassult, elhúztak mellette a riválisok, különösen a gyors reagálású vállalatok.

A profitmarzs csökkenésével is megbékéltek

Az áremelésre alapozó profitorientált stratégia mindenhatósága Laurent Freixe kinevezésével háttérbe szorult, az organikus növekedésre helyeződött vissza a hangsúly, s a portfólióban a fókusz az egészséges életmódot támogató termékekre került át. A többi között 

  • a Cheerios,
  • a Friskies,
  • a Gerber,
  • a Nescafé,
  • a Nestea,
  • a Haagen-Dazs,
  • a KitKat,
  • a Maggi,
  • a Mövenpick,
  • és a Perrier

márkákról ismert Nestlé az idei üzleti évében arra számít, hogy a költségcsökkentő programja révén ellensúlyozni tudja az alapanyagok világpiaci drágulását, ugyanakkor Freixe figyelmeztetett arra, hogy a haszonkulcsukat a beruházások, s az átalakításokkal járó egyszeri kiadások lejjebb szoríthatják a tavaly elért 17,2 százalékról valamivel 16 százalék fölé. 

A befektetők számára ez sem volt akadály ahhoz, hogy közel 6 százalékkal felsrófolják a Nestlé árfolyamát a gyorsjelentés publikálását követően.

Kraft Heinz: az inflációs áremelésekkel lemorzsolódtak a vásárlók, de a profit maradt

Folyamatosan csökken az amerikai élelmiszeripari óriás forgalma, mivel a profitszempontok érvényesítése túlment a vásárlói tűréshatáron, s a cégtől rengeteg vásárlója elpártolt. A Kraft Heinz megpróbálja helyrehozni a hibát, de nem lesz egyszerű dolga.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.