BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kraft Heinz: az inflációs áremelésekkel lemorzsolódtak a vásárlók, de a profit maradt

Folyamatosan csökken az amerikai élelmiszeripari óriás forgalma, mivel a profitszempontok érvényesítése túlment a vásárlói tűréshatáron, s a cégtől rengeteg vásárlója elpártolt. A Kraft Heinz megpróbálja helyrehozni a hibát, de nem lesz egyszerű dolga.

A Kraft Heinz élelmiszeripari óriás folyamatosan emeli az árait, és közben csodálkozik, hogy csökken a forgalma. Az amerikai cég szerda kora délután közzétett negyedik negyedéves gyorsjelentése nagy csalódást okozott a Wall Streeten, a befektetők ugyanis minden soron jobb számokat vártak. A következmény: 5 százalékos esés a New York-i tőzsdenyitást megelőző elektronikus kereskedésben.

Kraft Heinz Subang,Jaya,,,Malaysia,-,23,March,2018,:,Display
A Kraft Heinz áremeléseire sokan nem voltak vevők / Fotó: Zety Akhzar

A cég forgalma immár sorozatban a negyedik negyedévben csökken, ezúttal 6,58 milliárd dollárért értékesítettek feldolgozott élelmiszereikből, miközben az LSEG elemzői 6,66 milliárdos bevétellel számoltak. A Kraft Food a Nestlé példáját követte, de a svájciakkal szemben még nem tart ott, hogy mélyreható változtatásokat – akár személycseréket is – rendeljen el a cégvezetés szintjén. 

A Kraft Heinz áremeléseivel sokaknál betette a kaput

Az utóbbi évek magas inflációja okozta költségnövekedést a Kraft Heinz is szemrebbenés nélkül áthárította a vásárlóira, arra törekedve, hogy a befektetőknek stabilan magas profitmarzsokat tudjon felmutatni. Azzal nem számoltak, hogy a riválisok helyettesítő termékeit hozzák ezzel kedvezőbb helyzetbe, a vásárlók ugyanis tömegével keresték az olcsóbb, de még mindig minőséget képviselő gyártók termékeit. 

A vevők visszacsalogatása azonban nem megy egyik napról a másikra, erről a Nestlénél tudnának mesélni. A Heinz fűszerei, szószai, előrecsomagolt élelmiszerei, köztük a félkész termékek és húsok eladásai egyre szomorúbban alakultak. A bevételének háromnegyedét adó észak-amerikai piacon 3,9 százalékos bevételcsökkenést szenvedtek, míg 

a legnagyobb pofont a feltörekvő piacokon kapták, ahonnan 6,8 százalékkal kevesebb, 696 millió dollár folyt csak be.

A volumen oldaláról nézve 4,1 százalékos volt a visszaesés a december 28-ával zárult üzleti negyedévben, miközben az árszínvonal 1 százalékkal lett magasabb az egy évvel korábban mértnél. A harmadik negyedévben 3,4 százalékos volt a volumencsökkenés, mialatt az árak 1,2 százalékkal emelkedtek. A többi között

  • a Heinz,
  • az Oscar Mayer,
  • a Mio,
  • a Lunchables,
  • a Philadelphia,
  • a Kraft Sauces
  • és a Kraft Mac & Cheese

márkákról ismert élelmiszeripari konszern ezt tapasztalva fokozta marketingtevékenységét és növelte az új termékek, technológiák fejlesztését szolgáló beruházásait, hogy visszaédesgesse vásárlóit és újakat vonzzon magához. Ennek ára is volt, az új beruházások, valamint a magasabb gyártási és bérköltségek 40 bázisponttal, 34,4 százalékra csökkentették a negyedéves korrigált bruttó nyereséghányadot. 

 

A profit azonban a nehézségek ellenére is nőtt, méghozzá 2,13 milliárd dollárra, azaz majdnem a triplájára, de ebben egyszeri tényezőknek és a bázishatásnak is szerepe volt. 

Buffett elégedett is lehet, meg nem is 

Az egy részvényre eső nyereség (EPS) 0,61-ról 1,76 dollárra nőtt a negyedévben, míg 2024 egészében ez a mutató 2,31-ról 2,26 dollárra mérséklődött. Ha csak a nyereséget nézzük, akkor elégedett is lehetne az „Omahai Orákulum”, azaz Warren Buffett, aki a Berkshire Hathaway befektetési társaság révén birtokolt 27 százalékos részesedésével a Kraft Heinz fő tulajdonosának számít.

A kilátásokat tekintve azonban ő sem lehet nagyon boldog, cége ugyanis a folyó üzleti évben 2,63–2,74 dollár közötti korrigált EPS-re számít, szemben az elemzők 3,04 dolláros átlagos becslésével. Ezt az eltérést már nem tolerálta a piac, ahogy az meg is látszik az árfolyam esésén.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.