Sokak fejében él még az a kép, hogy a tavasz beköszöntével, a fagyos hónapok után többek közt a fiatalabb generáció is aktívabb közösségi életre vált, és megugrik az alkoholfogyasztás. A statisztikák alapján azonban a mai fiatalok (18–35 év közötti személyek) inkább az egészséges életre fókuszálnak, és ez nem egy új jelenség: itt a kijózanodási hullám.
Az 1997 után született Z generációhoz tartozók 20 százalékkal fogyasztanak kevesebb alkoholt, mint az előttük születettek. Erre sok teória van:
Emellett az idősebbek – az Y és X generáció – körében felmerülhetnek már egészségi problémák is (például magas vérnyomás), vagy szimplán a szokások változnak.
De nézhetjük úgy is a helyzetet, hogy egyre drágább berúgni.
Befektetői szempontból több módon is meg tudjuk lovagolni a kijózanodási hullámot, példaképpen, ha a legújabb TikTok- vagy Instagram-trendet nézzük, amelyet az amerikai Ashton Hall indított el a Saratoga Spring Waterrel és a reggeli rutinjával.
A márka sok magyar ember számára semmit sem mond, viszont ha rákeresünk a márka anyavállalatára, a Primo Brandsre, szépen kirajzolódik, hogy a vállalat Észak-Amerikában több tucat márkát ölel fel, és számos befektetési alap birtokol a részvényeiből. Nem meglepő, hiszen két olyan márkája is van, amely évi 1 milliárd dolláros eladást produkál, emellett jelen van az újratölthető palackok és a vízszűrős adagolók piacán is.
A Primo Brands Corp. 2025 februárjában jelentette az első, összeolvadás utáni negyedévét, egyben első éves jelentését. Az új kombinált vállalat 6,8 milliárd dolláros árbevételt ért el, ami 5 százalékos javulás a 2023-as pro forma bevételekhez képest, míg a társaság EBITDA-ja közel 20 százalékot ugrott egy év alatt, 1,35 milliárd dollárra.
A vállalat a 2025-ös üzleti évben is további bővülést vár, 3–5 százalék közötti árbevétel-növekedést prognosztizál 1600 és 1628 millió dolláros EBITDA mellett, aminek alapján a 2024-es EBITDA-marzshoz képest mintegy 3 százalékpontos javulást várnak.
Az egészséges életnek több előnye is van, nyilván az italgyártók és -forgalmazók is észlelték a helyzetet, és próbálnak úgy helyezkedni a marketingpiacon, hogy az egészséges életnek része tud lenni az alkohol: „kis mennyiségben gyógyszer, nagy mennyiségben méreg”. Ettől függetlenül
a JPMorgan és a Deutsche Bank elemzői is vételre ajánlják a Primo Brands részvényeit,
emellett a Bloomberg célára is 41,5 dollár, ami az aktuális árfolyamhoz képest 18 százalékos felértékelődési potenciált tartalmaz. Rövid távon érdemes lehet várni 2-3 dolláros korrekciót a jelenlegi szintről, hogy igazán impozáns hozamot lehessen elérni dollárban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.