A kijózanodás hulláma
Sokak fejében él még az a kép, hogy a tavasz beköszöntével, a fagyos hónapok után többek közt a fiatalabb generáció is aktívabb közösségi életre vált, és megugrik az alkoholfogyasztás. A statisztikák alapján azonban a mai fiatalok (18–35 év közötti személyek) inkább az egészséges életre fókuszálnak, és ez nem egy új jelenség: itt a kijózanodási hullám.

A fiatalok és a kijózanodási hullám
Az 1997 után született Z generációhoz tartozók 20 százalékkal fogyasztanak kevesebb alkoholt, mint az előttük születettek. Erre sok teória van:
- nagyobb hangsúlyt helyeznek a mentális egészségre és az egészséges életmódra,
- a „másnapok” egyre nehezebbek,
- prevenciós edukáció az alkohol hatásairól a testben és a szellemben,
- vagy a preferenciakosár tartalma cserélődött fel más eszközökkel.
Emellett az idősebbek – az Y és X generáció – körében felmerülhetnek már egészségi problémák is (például magas vérnyomás), vagy szimplán a szokások változnak.
De nézhetjük úgy is a helyzetet, hogy egyre drágább berúgni.
Befektetői szempontból több módon is meg tudjuk lovagolni a kijózanodási hullámot, példaképpen, ha a legújabb TikTok- vagy Instagram-trendet nézzük, amelyet az amerikai Ashton Hall indított el a Saratoga Spring Waterrel és a reggeli rutinjával.
A márka sok magyar ember számára semmit sem mond, viszont ha rákeresünk a márka anyavállalatára, a Primo Brandsre, szépen kirajzolódik, hogy a vállalat Észak-Amerikában több tucat márkát ölel fel, és számos befektetési alap birtokol a részvényeiből. Nem meglepő, hiszen két olyan márkája is van, amely évi 1 milliárd dolláros eladást produkál, emellett jelen van az újratölthető palackok és a vízszűrős adagolók piacán is.
A Primo Brands mint befektetési lehetőség
A Primo Brands Corp. 2025 februárjában jelentette az első, összeolvadás utáni negyedévét, egyben első éves jelentését. Az új kombinált vállalat 6,8 milliárd dolláros árbevételt ért el, ami 5 százalékos javulás a 2023-as pro forma bevételekhez képest, míg a társaság EBITDA-ja közel 20 százalékot ugrott egy év alatt, 1,35 milliárd dollárra.
A vállalat a 2025-ös üzleti évben is további bővülést vár, 3–5 százalék közötti árbevétel-növekedést prognosztizál 1600 és 1628 millió dolláros EBITDA mellett, aminek alapján a 2024-es EBITDA-marzshoz képest mintegy 3 százalékpontos javulást várnak.
Az egészséges életnek több előnye is van, nyilván az italgyártók és -forgalmazók is észlelték a helyzetet, és próbálnak úgy helyezkedni a marketingpiacon, hogy az egészséges életnek része tud lenni az alkohol: „kis mennyiségben gyógyszer, nagy mennyiségben méreg”. Ettől függetlenül
a JPMorgan és a Deutsche Bank elemzői is vételre ajánlják a Primo Brands részvényeit,
emellett a Bloomberg célára is 41,5 dollár, ami az aktuális árfolyamhoz képest 18 százalékos felértékelődési potenciált tartalmaz. Rövid távon érdemes lehet várni 2-3 dolláros korrekciót a jelenlegi szintről, hogy igazán impozáns hozamot lehessen elérni dollárban.


