Némileg bővülő árbevétel mellett két számjegyű EBITDA-bővülésről számolt be csütörtök reggel a magyar építőipari anyagokat gyártó vállalat. A Masterplast vesztesége ugyanakkor enyhén tovább nőtt az első negyedévben.
2025 első negyedévében az építőiparági környezetben már helyenként enyhe élénkülés volt tapasztalható, ami biztató a jövőre nézve, de a vállalat számára releváns piacon érdemi keresletnövekedés még nem volt. Elsősorban a hitelesített energiamegtakarítások (HEM) értékesítésnek tulajdoníthatóan a vállalat árbevétele 2 százalékkal, 33,45 millió euróra emelkedett az egy évvel korábbihoz képest.
A fókusz továbbra is a hatékony működésre helyeződött, ami a visszafogott piaci körülmények között, alacsonyabb kapacitáskihasználtság mellett is fenntartható, nyereséges működést biztosított. Az átszervezéseknek és egyéb hatékonyságjavító intézkedéseknek köszönhetően az első negyedéves EBITDA 14 százalékkal, 117 ezer euróval 973 ezer euróra növekedett a bázishoz képest, a működési eredményráta javulása mellett.
A kedvezőtlen árfolyammozgások a bázisidőszakkal ellentéteben ezúttal pénzügyi – túlnyomórészt nem realizált – veszteséget eredményeztek a társaság számára, így az adózott eredmény 2,2 millió euró veszteségen zárt 2025 első negyedévében.
A Masterpast már meglévő hőszigetelő anyag kapacitásai és az indulás előtt álló üveggyapot gyártás rendkívül kedvező pozíciót jelent az építőiparban körvonalazódó növekedési lehetőségek kiaknázásában. Az uniós energetikai célkitűzések jelentős piaci potenciált garantálnak a felújítási és az új építések szegmensben egyaránt. Mind a magyar, mind az európai piacokon láthatóak már azok az előjelek, amelyek egy folyamatosan erősödő építőipari konjunktúrát vetítenek előre a következő időszakokra.
A társaság vezetése a 2025-ös évtől a javuló tendencia folytatódását, a 2026-os évre pedig erőteljesebb piaci élénkülést eredményjavulást prognosztizál.
A vállalat múlt hónap végén tartott befektetői napján ismertette, hogy több piaci forgatókönyvre is felkészül, konkrét várakozást ugyanakkor nem ad a következő három évben. A Masterplast belső alkalmazkodóképességének erősítésével vértezné fel magát az egyre bizonytalanabbá váló külső gazdasági környezetben.
A Masterplast az utóbbi két évtizedben erős piaci pozíciókat épített fel Ukrajnában. A vállalat több termékben piacvezető, és az építőanyag kereskedelem erős szereplője. Ezért egy tartós fegyverszünet esetén a Masterplast jelentős részt vállalhat az ország újjáépítésének termékellátásában.
Az európai piac összességében továbbra is visszafogott, különösen az ipari és állami beruházások területén, azonban a lakossági szegmensben már érzékelhetők az élénkülés első jelei. Az ingatlanfejlesztők már reagáltak az élénkülő lakáspiacra, a fiókban lévő projekteket aktiválták, és ez 2026-tól már szigetelőanyagok piacán is jelentkezni fog
– mondta el Tibor Dávid vezérigazgató.
A cégvezető szerint emellett Magyarországon az
is még inkább gyorsabb növekedési pályára helyezik a hőszigetelőanyag piacot. A Masterplast felkészült erre a bővülésre, termelési kapacitásaikat úgy tudják skálázni, hogy a megnövekedett igényeket is hatékonyan ki tudjuk majd szolgálni.
A hőszigetelő anyagok mellett a moduláris épületelem-gyártási technológiánk is új lehetőségeket nyithat: a munkaerőhiány fokozza az üzemi előre gyártás jelentőségét, a megfizethető lakhatás igényének biztosítása pedig helyzetbe az új technológiai megoldások alkalmazását a közeljövőben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.