Befektetői tájékoztató keretében ismertette csütörtök délután a tavalyi év teljesítményét és a következő évekre vonatkozó terveit az építőipari anyagokat gyártó Masterplast.
Az építőipari anyagok piacát kivárás és visszafogott kereslet jellemezte tavaly, miközben a magas kamatkörnyezet fékezte a vállalati és a lakossági építőipari beruházásokat egyaránt – értékelte a maguk mögött hagyott évet Tibor Dávid, a Masterplast vezérigazgatója.
A cégvezér szerint sok nemzetközi feszültség is nehezítette a 2024-es évet, a globális ellátási láncokban fellépő zavarokat ugyanakkor inkább lehetőségként tudta kiaknázni a magyar vállalat, amely számára a munkaerőhiány és a folyamatos bérnyomás is okozott kihívásokat.
Az év második felétől azonban már jelentkezni kezdtek a fordulat első pozitív jelei a lakossági otthonfelújítási programok újraindulásával, a lakáspiaci kereslet élénkülésével párhuzamosan.
A Masterplastnak ehhez a környezethez kellett alkalmazkodnia és átszerveznie a vállalatot működését, ami költségcsökkentéssel és 10 százalékos leépítéssel járt együtt. Ezzel a versenyképességük és pénzügyi helyzetük is javult. Mindezek nyomán a vezérigazgató szerint megerősített pozícióból vághatott neki az idei évnek a társaság.
Nem lesz unalmas időszak a következő pár év év sem, mert a globális külső környezet rendkívül kiszámíthatatlanná vált. Megnőtt a súlya a külső, nem befolyásolható tényezőknek a vállalat teljesítményének alakulásában. Ezt az adottságot vállalatvezetőként, menedzserként el kell fogadni, alkalmazkodni kell hozzá – hangsúlyozta Tibor Dávid.
A bizonytalanság miatt a vállalat ugyanakkor nem tesz közzé számszaki eredmény előrejelzést a 2025–2027 közötti időszakban.
Ehelyett arra összpontosítanak, hogy erős belső rugalmasságot építsenek ki a termelésben és értékesítésben, továbbá, hogy hatékony készlet- és cash-flow menedzsmenttel csökkentsék a kitettségüket. Mindemellett folyamatosan figyelik a piaci visszajelzéseit, hogy ez alapján gyorsan tudjanak döntéseket hozni.
A társaság forgatókönyvalapú gondolkodásra áll át, vagyis a következő néhány évben nem egyetlen konkrét pályát követ, hanem többféle lehetséges piaci forgatókönyvre készülnek fel.
Ezek lehetnek:
A cél az, hogy mindegyik forgatókönyv esetén megőrizze eredményességét és pénzügyi stabilitását a vállalat.
Ehhez a Masterplast új üzleti struktúrát vezet be, hogy minden stratégiai saját gyártású termékcsoport mögött egyértelmű vezetői felelősség és teljes értéklánc-irányítás legyen.
Az egyik legdinamikusabb fejlődés előtt álló szegmens az üveggyapot gyártás. A Masterplast szerencsi üzemében 2025 nyarán indulhat meg a gyártás, ami új korszakot nyit a vállalat saját gyártású ásványgyapot termékeinek piacán, csökkenti a vállalat és egyben Magyarország importigényét is a meghatározó szigetelőanyag terén.
Lehetséges kitörési pontot jelenthet 2027-ig terjedő periódusban az európai lakásberuházások és épületfelújítások felpörgése.
Nagy lehetőséget rejtenek az idén újrainduló felújítási programok és a magyar EKR-rendszer felpörgése is, amely jelentős támogatásokat biztosíthat a hőszigetelési beruházásokhoz, ami közvetlenül növelheti a társaság termékei iránti keresletet.
A szigorodó épületenergetikai előírások pedig olyan környezetet teremtenek, amelyben a korszerű, energiahatékony anyagok – mint a saját gyártású EPS, XPS, üveggyapot – szerepe felértékelődik.
Jelentős potenciált látnak a Masterplastnál a moduláris építkezésekben is, amely a gyorsabb kivitelezés, az energiahatékonyság és az ipari méretű gyártás miatt kerülhet előtérbe a következő időszakban.
Mindemellett a magyar vállalat régiós jelenléte stabil, de Ukrajna újjáépítése példátlan méretű keresletet generálhat az építőanyagok piacán, különösen hőszigetelési és tetőtechnikai termékek iránt – amennyiben a tűzszünetet követően elindulnak az újjáépítési programok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.