BAT: kiheverték az orosz piac elvesztésével járó sokkot
A British American Tobacco (BAT) idén visszatér a növekedési pályához legfontosabb piacán, az Egyesült Államokban, de globálisan is feljebb srófolja és mind a bevételét, mind a profitját. Igaz, csak apró lépésekben, hiszen a dohányipari multi most a korábbi 1 helyett már 1-2 százalék közötti forgalombővülést, és üzemi nyereségének 1,5-2,5 százalék közötti növekedését vetíti előre.

Ehhez Tadeu Marroco vezérigazgató szerint jó alapot nyújt az első félév teljesítménye, amelyről kedd délelőtt kiadott közleményében számolt be a BAT, de csak jelzés értékűen, mivel a fent jelzett számokon kívül mást nem tettek közzé, a konkrétumokról a július 31-én megjelenő féléves gyorsjelentésből értesülhetnek majd a befektetők.
Elfüstölt a BAT árfolyama
A pozitív hangvételű üzenet ellenére a BAT londoni tőzsdén jegyzett árfolyama 0,6 százalékot süllyedt igaz, idén ezt megelőzően már 12,5 százalékos pluszt tudott felmutatni. A bázisidőszak adatai viszont hozzáférhetőek, azaz nagyságrendileg ki lehet kalkulálni, milyen plusszal tervez a cégvezetés.
A BAT 2024 első félévében 12,34 milliárd fontos bevételt ért el, ami 8,2 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál, ez a visszaesés elsősorban a kedvezőtlen árfolyamhatásoknak és a BAT oroszországi és fehéroroszországi üzleteinek eladásának volt betudható.
Az üzemi eredmény soron akkor 4,26 milliárd fontot tüntettek fel, ami 28,3 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Itt is a orosz–fehérorosz piac kiesése okozta a visszaesést, de közrejátszott ebben még az egyesült államokbeli hagyományos cigarettamárkák értékcsökkenési leírása. Ezek a tételek azonban idén már nem csúfítják az eredménykimutatást.
A dohányipar lassú hanyatlását új termékek piacra dobásával próbálja lassítani a BAT, amely a globálisan 2 százalékos iparági forgalomcsökkenést vizionál 2025-re.
A tasakban adagolt nikotin lehet az új sztártermék
Nagy reményeket fűznek a Velo plus nikotinpárnák forgalmának felfutásához, ez az ínyre helyezhető, és élénkítő hatását hosszan elnyúlva kifejtő termék Skandináviából indulva meghódította már a fél világot. A sznüsszként ismert nikotinpárnák népszerűsége persze eltérő, a BAT kimutatása szerint az eladások 90 százaléka egyelőre az alábbi hét országra koncentrálódik:
- Egyesült Államok,
- Norvégia
- Svédország
- Dánia,
- Lengyelország,
- Svájc
- és Egyesült Királyság.
A piackutatásokban Magyarország szerencsére egyetlen kategóriában sem szerepel az élmezőnyben, szemben például Romániával, amely mind a cigarettaforgalomban, mind a hevített dohánytermékek forgalmában top7-es szereplő. Ez utóbbi kategóriában Csehország és Lengyelország is a legjobb tízben szerepel a BAT-nál.
A hagyományos cigaretták adják azonban továbbra is a többi között a pécsi dohánygyárat a portfóliójában tudó BAT bevételének 80 százalékát, míg alternatívai, az úgynevezett helyettesítő termékek, e-cigaretták és társaik 13,2 százalékkal részesedtek a tavalyi év 25,87 milliárd fontos forgalmából. Az orális termékkör részesedése – benne a nikotintasakokkal – 4,2 százalékos volt tavaly december végén.
Hatvanmilliárdért épül Baranyában a BAT új gyáregysége
Valódi nikotinpárna-gyártó nagyhatalommá válik Magyarország, amint belép a termelésbe a BAT várhatóan a jövő év végére elkészülő új, mintegy 7500 négyzetméteres pécsi gyáregysége, amely nagyságrendekkel növeli a cég nikotintasak-gyártó kapacitását. A jelenlegi nyolc helyett akkor 24 gyártósoron állítják majd elő a terméket. A beruházásnak köszönhetően a jelenlegi 1200 fős foglalkoztatotti létszámot 450 fővel bővítik majd.


