BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BAT: kiheverték az orosz piac elvesztésével járó sokkot

A dohányipar teljes gőzzel keresi a hagyományos cigaretták egészséget kevésbé károsító alternatíváit. A növekedési pályához az idén visszatérő BAT a nikotinpárnák népszerűsítésétől remél áttörést.

A British American Tobacco (BAT) idén visszatér a növekedési pályához legfontosabb piacán, az Egyesült Államokban, de globálisan is feljebb srófolja és mind a bevételét, mind a profitját. Igaz, csak apró lépésekben, hiszen a dohányipari multi most a korábbi 1 helyett már 1-2 százalék közötti forgalombővülést, és üzemi nyereségének 1,5-2,5 százalék közötti növekedését vetíti előre. 

BAT
A BAT londoni székházából irányítják a dohánymulti globális üzleti tevékenységét / Fotó: AFP

Ehhez Tadeu Marroco vezérigazgató szerint jó alapot nyújt az első félév teljesítménye, amelyről kedd délelőtt kiadott közleményében számolt be a BAT, de csak jelzés értékűen, mivel a fent jelzett számokon kívül mást nem tettek közzé, a konkrétumokról a július 31-én megjelenő féléves gyorsjelentésből értesülhetnek majd a befektetők. 

Elfüstölt a BAT árfolyama 

A pozitív hangvételű üzenet ellenére a BAT londoni tőzsdén jegyzett árfolyama 0,6 százalékot süllyedt igaz, idén ezt megelőzően már 12,5 százalékos pluszt tudott felmutatni. A bázisidőszak adatai viszont hozzáférhetőek, azaz nagyságrendileg ki lehet kalkulálni, milyen plusszal tervez a cégvezetés.

 A BAT 2024 első félévében 12,34 milliárd fontos bevételt ért el, ami 8,2 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál, ez a visszaesés elsősorban a kedvezőtlen árfolyamhatásoknak és a BAT oroszországi és fehéroroszországi üzleteinek eladásának volt betudható. 

Az üzemi eredmény soron akkor 4,26 milliárd fontot tüntettek fel, ami 28,3 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Itt is a orosz–fehérorosz piac kiesése okozta a visszaesést, de közrejátszott ebben még az egyesült államokbeli hagyományos cigarettamárkák értékcsökkenési leírása. Ezek a tételek azonban idén már nem csúfítják az eredménykimutatást.

A dohányipar lassú hanyatlását új termékek piacra dobásával próbálja lassítani a BAT, amely a globálisan 2 százalékos iparági forgalomcsökkenést vizionál 2025-re. 

A tasakban adagolt nikotin lehet az új sztártermék 

Nagy reményeket fűznek a Velo plus nikotinpárnák forgalmának felfutásához, ez az ínyre helyezhető, és élénkítő hatását hosszan elnyúlva kifejtő termék Skandináviából indulva meghódította már a fél világot. A sznüsszként ismert nikotinpárnák népszerűsége persze eltérő, a BAT kimutatása szerint az eladások 90 százaléka egyelőre az alábbi hét országra koncentrálódik:

  • Egyesült Államok,
  • Norvégia
  • Svédország
  • Dánia,
  • Lengyelország,
  • Svájc
  • és Egyesült Királyság.

A piackutatásokban Magyarország szerencsére egyetlen kategóriában sem szerepel az élmezőnyben, szemben például Romániával, amely mind a cigarettaforgalomban, mind a hevített dohánytermékek forgalmában top7-es szereplő. Ez utóbbi kategóriában Csehország és Lengyelország is a legjobb tízben szerepel a BAT-nál. 

A hagyományos cigaretták adják azonban továbbra is a többi között a pécsi dohánygyárat a portfóliójában tudó BAT bevételének 80 százalékát, míg alternatívai, az úgynevezett helyettesítő termékek, e-cigaretták és társaik 13,2 százalékkal részesedtek a tavalyi év 25,87 milliárd fontos forgalmából. Az orális termékkör részesedése – benne a nikotintasakokkal – 4,2 százalékos volt tavaly december végén.

Hatvanmilliárdért épül Baranyában a BAT új gyáregysége

Valódi nikotinpárna-gyártó nagyhatalommá válik Magyarország, amint belép a termelésbe a BAT várhatóan a jövő év végére elkészülő új, mintegy 7500 négyzetméteres pécsi gyáregysége, amely nagyságrendekkel növeli a cég nikotintasak-gyártó kapacitását. A jelenlegi nyolc helyett akkor 24 gyártósoron állítják majd elő a terméket. A beruházásnak köszönhetően a jelenlegi 1200 fős foglalkoztatotti létszámot 450 fővel bővítik majd.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.