A British American Tobacco (BAT) idén visszatér a növekedési pályához legfontosabb piacán, az Egyesült Államokban, de globálisan is feljebb srófolja és mind a bevételét, mind a profitját. Igaz, csak apró lépésekben, hiszen a dohányipari multi most a korábbi 1 helyett már 1-2 százalék közötti forgalombővülést, és üzemi nyereségének 1,5-2,5 százalék közötti növekedését vetíti előre.
Ehhez Tadeu Marroco vezérigazgató szerint jó alapot nyújt az első félév teljesítménye, amelyről kedd délelőtt kiadott közleményében számolt be a BAT, de csak jelzés értékűen, mivel a fent jelzett számokon kívül mást nem tettek közzé, a konkrétumokról a július 31-én megjelenő féléves gyorsjelentésből értesülhetnek majd a befektetők.
A pozitív hangvételű üzenet ellenére a BAT londoni tőzsdén jegyzett árfolyama 0,6 százalékot süllyedt igaz, idén ezt megelőzően már 12,5 százalékos pluszt tudott felmutatni. A bázisidőszak adatai viszont hozzáférhetőek, azaz nagyságrendileg ki lehet kalkulálni, milyen plusszal tervez a cégvezetés.
A BAT 2024 első félévében 12,34 milliárd fontos bevételt ért el, ami 8,2 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál, ez a visszaesés elsősorban a kedvezőtlen árfolyamhatásoknak és a BAT oroszországi és fehéroroszországi üzleteinek eladásának volt betudható.
Az üzemi eredmény soron akkor 4,26 milliárd fontot tüntettek fel, ami 28,3 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Itt is a orosz–fehérorosz piac kiesése okozta a visszaesést, de közrejátszott ebben még az egyesült államokbeli hagyományos cigarettamárkák értékcsökkenési leírása. Ezek a tételek azonban idén már nem csúfítják az eredménykimutatást.
A dohányipar lassú hanyatlását új termékek piacra dobásával próbálja lassítani a BAT, amely a globálisan 2 százalékos iparági forgalomcsökkenést vizionál 2025-re.
Nagy reményeket fűznek a Velo plus nikotinpárnák forgalmának felfutásához, ez az ínyre helyezhető, és élénkítő hatását hosszan elnyúlva kifejtő termék Skandináviából indulva meghódította már a fél világot. A sznüsszként ismert nikotinpárnák népszerűsége persze eltérő, a BAT kimutatása szerint az eladások 90 százaléka egyelőre az alábbi hét országra koncentrálódik:
A piackutatásokban Magyarország szerencsére egyetlen kategóriában sem szerepel az élmezőnyben, szemben például Romániával, amely mind a cigarettaforgalomban, mind a hevített dohánytermékek forgalmában top7-es szereplő. Ez utóbbi kategóriában Csehország és Lengyelország is a legjobb tízben szerepel a BAT-nál.
A hagyományos cigaretták adják azonban továbbra is a többi között a pécsi dohánygyárat a portfóliójában tudó BAT bevételének 80 százalékát, míg alternatívai, az úgynevezett helyettesítő termékek, e-cigaretták és társaik 13,2 százalékkal részesedtek a tavalyi év 25,87 milliárd fontos forgalmából. Az orális termékkör részesedése – benne a nikotintasakokkal – 4,2 százalékos volt tavaly december végén.
Hatvanmilliárdért épül Baranyában a BAT új gyáregysége
Valódi nikotinpárna-gyártó nagyhatalommá válik Magyarország, amint belép a termelésbe a BAT várhatóan a jövő év végére elkészülő új, mintegy 7500 négyzetméteres pécsi gyáregysége, amely nagyságrendekkel növeli a cég nikotintasak-gyártó kapacitását. A jelenlegi nyolc helyett akkor 24 gyártósoron állítják majd elő a terméket. A beruházásnak köszönhetően a jelenlegi 1200 fős foglalkoztatotti létszámot 450 fővel bővítik majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.