BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Renault új fejezetet nyitott, de az áttörésre még várni kell

Végleg megszabadult béklyóitól a Renault azzal, hogy leírta a Nissannal kapcsolatos brutális veszteségeit. A francia autógyártó csoport forgalma a második fél évben az új modelleknek köszönhetően erősödhet, ám az év elején megfogalmazott profitcélokat már elfeledheti Francois Provost, a Renault új vezérigazgatója.

Szemre brutális, 11,2 milliárd eurós veszteséget szenvedett a Renault az első fél évben, a látszat azonban csal: a japán Nissannal kötött szövetség fellazítása miatt keletkezett döglött befektetéseit írta le most a francia autógyártó, eltakarítva a börtön elől Japánból Libanonba menekült vezére, Carlos Ghosn által hátrahagyott romhalmaz maradékait. Ez most egy 9,3 milliárd eurós leírásban öltött testet. 

Renault
Az elektromos Renault 5-össel nagyot dobhatnak /  Fotó: Nathan Laine

A Nissan miatti veszteség elkönyvelése nem újdonság, annak esedékességéről a Renault már hetekkel ezelőtt értesítette a befektetőket, talán ennek is köszönhető, hogy a csütörtök délelőtt közreadott féléves gyorsjelentésre csak 1,8 százalékos eséssel reagált a cég részvényárfolyama a párizsi tőzsdén. A társaság júliusban már éves terveinek átírására kényszerült, amit a megváltozott piaci környezettel indokolt, különösen a haszonjármű-üzletágának gyengébb kilátásai miatt kényszerült erre a lépésre. 

A Renault haszonkulcsán van mit reszelni

Ha a Nissanhoz fűződő leírástól eltekintünk, a Renault féléves adózott nyeresége 461 millió euróra jön ki, de ez is kevesebb, mint a harmada az egy évvel korábbinak. Ebben

  • a haszonjárművek apadó értékesítése,
  • az elektromos autókkal kapcsolatos költségek növekedése
  • és a piaci verseny erősödése

játszott elsősorban szerepet. A negatív hatások eredőjeként a csoport üzemi haszonkulcsa 6 százalékra süllyedt az egy évvel korábbi 8,1 százalékról, de Duncan Minto pénzügyi igazgató szerint a második fél évben 7,1 százalékig javulhatnak fel, akkorra ugyanis a belső égésű és a hibrid motorokat gyártó Horse divízió leválasztásával járó negatív hatás eltűnik a könyvekből. 

Renault Launches Updated Triber Model In Mumbai
A Renault Triber MPV-t a múlt héten mutatták be az indiai közönségnek / Fotó: NurPhoto via AFP

Ez azonban csak ahhoz lesz elég, hogy éves szinten elérjék a 6,5 százalékos üzemi marzsot a korábban jelzett 7 százalék helyett. Eközben a szabad készpénzállomány év végi szintjét Minto 1-1,5 milliárd dollárra becsülte a korábbi 2 milliárd euró helyett.

A Renault csoport féléves árbevétele 2,5 százalékkal, 27,59 milliárd euróra nőtt, ebben az új modellek piacra dobása segítette a franciákat. Összesen 1 169 773 gépjárművet adtak el, ez 1,3 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. A márkák közti megoszlás a következő:

  • Renault – 808 413 darab (plusz 2,7 százalék), 
  • Dacia – 356 084 darab (mínusz 0,7 százalék), 
  • Alpine – 5015 darab (plusz 84,6 százalék)  

A csoport raktárkészlete egészséges szintre nőtt, s június végén 530 ezer autót számlált, ebből 416 ezer van kint a viszonteladóknál, 114 ezer pedig a gyári készlet.

A Luca de Meo távozásával a vezérigazgatói posztot megöröklő Francois Provost elismerte, hogy az év elején megfogalmazott célkitűzéseiket nem tudták megvalósítani, ugyanakkor azzal vigasztalta a részvényeseket, hogy a Renault csoport nyereségtermelő képessége még mindig megfelel az iparági átlagelvárásnak.


 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.