
Nagy bajban a Renault, továbbra sincs vezérigazgató, szakad a profit és az árfolyam
A francia Renault autógyár a pénzügyi igazgatót, Duncan Mintót nevezte ki ideiglenes vezérigazgatónak, miközben csökkentette éves előrejelzését, mivel a júniusi eladások a vártnál gyengébben alakultak.

A vállalat kedden kiadott közleménye szerint Luca de Meo állandó utódjának kiválasztási folyamata „már javában zajlik”. Egy, az ügyet ismerő forrás szerint az új vezérigazgatót akár már a hónap végén bejelenthetik – írja a Financial Times.
Nem megy az üzlet
A Renault közölte, hogy 2025-re most körülbelül 6,5 százalékos EBIT-marzsot vár. (Ez az üzemi eredmény és az árbevétel aránya, kifejezi, hogy a vállalkozás üzleti tevékenységéből származó nyereség mekkora részét teszi ki az árbevételnek, levonva minden költséget, kivéve a kamatokat és az adókat.) A korábbi előrejelzés legalább 7 százalékról szólt. A vállalatcsoport szabad cash flow célja 1 és 1,5 milliárd euró között alakulhat, ami alacsonyabb a korábban megcélzott 2 milliárd eurónál.
A cég annak érdekében, hogy kezelje a júniusi növekvő készletszintet és a romló pénzügyi helyzetet, „rövid távú költségcsökkentési tervet” hajt végre,
amely gyártási költségek csökkentését és kutatás-fejlesztési megtakarításokat foglal magában. Hozzátették, hogy a terv részleteit a július végén esedékes negyedéves eredményközléskor ismertetik.
A féléves előzetes eredmények szerint a csoport árbevétele 2,5 százalékkal nőtt az előző évhez képest, 27,6 milliárd euróra, míg az EBIT-marzs 6 százalékon állt.
Minto Jean-Dominique Senard elnökkel együtt dolgozik majd, miközben a vállalat véglegesíti döntését Luca de Meo váratlan, június közepi távozása után. De Meo a luxusmárkákat tömörítő Kering vezérigazgatója lesz. A Renault árfolyama az elmúlt egy évben 30 százalékkal zuhant, az európai ágazati benchmark ennek „csak” a felét hozta össze. A szerdai bejelentés után volt, hogy 18 százalék mínuszban is járt a kurzus.
Továbbra sincs döntés az új Renault-vezérről
A Financial Times értesülései szerint a Renault szűkítette a vezérigazgató-jelöltek listáját
- Denis Le Votra, a Dacia márka vezetőjére;
- Francois Provostra, a vállalat beszerzési, partnerségi és közkapcsolati vezetőjére;
- valamint Maxime Picat-ra, a Stellantis volt felső vezetőjére.
Le Vot vezetésével a Dacia sikeresen alakult át az egyik legsikeresebb Renault-márkává. Komplex helyzetek kezelésében is tapasztalt: ő vezette a vállalat ellátási láncának működését és a Renault oroszországi kivonulását is.
Picat múlt hónapban hagyta el a Stellantist, miután a vezérigazgatói posztot Antonio Filosa, az észak-amerikai régió vezetője kapta meg helyette. Picat azonban elismert diplomáciai képességei és a kínai, illetve európai piacok mély ismerete miatt.
Verseny a kínaiakkal
A vezérigazgató-váltás egy olyan időszakban történik, amikor a Renault célja, hogy kisebb méretét és földrajzi fókuszát kihasználva új növekedési lehetőségeket találjon, szembeszálljon a kínai versennyel, valamint a Donald Trump kereskedelmi háborúja okozta bizonytalanságokkal. A Renault több mint 20 új modellt készít elő, amelyeket kevesebb mint két év alatt fejleszt ki, hogy felvegye a versenyt a kínai riválisokkal, akik gyorsan dobnak piacra olcsó, fejlett szoftverrel rendelkező elektromos autókat.